متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

كسى كه در طول تحصيل، انديشه اش ثروت جويى، رياست طلبى، فخر كردن بر ديگران و به طور كلّى رسيدن به دنيايى آباد بوده است; در مقايسه با كسى كه تحصيلش، وسيله اى جهت رشد فكرى، خدمت به همنوع، جلب رضايت حق و ... و بوده است; شخصيتى كاملاً متفاوت دارد. به عبارت ديگر، كسى كه علمش همراه با تهذيب نفس است; شخصيتى انسانى، و فردى كه علمش همراه با دنياطلبى بوده است; شخصيتى دنيوى دارد. بنابراين، شخصيت كامل در پرتو تربيت، همراه با اخلاق پديد مى آيد. حسن خلق دينى و مكارم اخلاق، شرط لازم شخصيت انسانى است. در حالى كه حسن خلق دنيوى يا سوء خلق، شرط لازم شخصيت دنيوى است. آن كس كه صاحب شخصيت انسانى شد; در جستجوى حلال و دورى از كارهاى زشت است.

امام(عليه السلام) فرمود: «حسنُ الخُلقِ فى ثلاث: إجْتِنابِ الْمَحارِم وَطَلَبُ الْحَلالِ وَالْتَّوَسُّع عَلَى الْعَيالِ.»[12] اخلاق زيبا و نيك در سه چيز است: 1 ـ دورى از محرّمات 2 ـ طلب حلال 3 ـ ايجاد رفاه خانواده در حدّ امكان.

«حُسْنُ الاَْخْلاقِ بُرْهانُ كَرِمَ الاْعراقِ»[13]; اخلاق و صفات پسنديده، دليل بر عِرق و وراثت نيكو و پسنديده است.

امّا حسن خلق صاحب شخصيت دنيوى، هميشه توأم با ريا و نفاق است. احترام گذاشتن او به ديگران بدان جهت است كه به دنياى بهترى برسد. و در صورتى كه داراى سوء خلق باشد مرتكب اعمال غير انسانى و زشت مى شود.

در اين جا مناسب است به توضيح حسن خلق دينى و دنيوى بپردازيم.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی