متن کتاب های موسسه در راه حق (آزمایشی)

در این قسمت که به صورت آزمایشی راه اندازی شده متن کتاب های موسسه جهت مطالعه آنلاین مخاطبان گرامی قرار داده می شود.

شما میتوانید از لیست پایین متن تعدادی از کتاب ها را مطالعه فرمایید.

براى هر فرد معتقد به توحيد، روشن است كه طبيعت و جهان مادّى ـ كه انسان در گوشه اى از آن آفريده شده ـ وجودى است كه از خدا صادر شده و شعاعى از پرتو نامتناهى وجود اوست و به بيان بلند قرآن مجيد، خداى متعال را تسبيح مى گويد. چنين جايگاهى سزاوار آن است كه عبادتگاه مالك و مدبّر و خالق آن باشد، نه محلّ معصيت و گناه و شيطان پرستى.

انسان به عنوان موجودى مختار بايد به اين واقعيت تن دهد كه زمين همان گونه كه محلّ رشد تكوينى و جسمى اوست، بايد محيط تكامل روحى و معنوى او باشد. و چون اسباب و مقدّمات تكامل روحى اش ارادى و اختيارى است، پس بايد با شيوه اى عالمانه و مدبّرانه از اين محيط و اسباب طبيعى آن در رشد معنوى خويش بهره كامل را ببرد.

طبيعت را محلّ گناه و لعب و لهو قرار دادن، خلاف ساختمان وجودى طبيعت است; زيرا طبيعت به عنوان مجموعه اى از پديده ها تحميد و تسبيح گوى خداى متعال بوده و حركت انسان به عنوان پديده اى از آن، بايد در همان جهت باشد، لذا معصيت حركتى در جهت خلاف آن است. و اگر خداوند متعال زمين را از گناهان ما آگاه ساخته بود، زمين، ما را تحمّل نمى كرد. در دعاى بعد از زيارت حضرت رضا(عليه السلام)مى خوانيم: «سَيِّدى لَوْ عَلِمَتِ الاَْرضُ بِذُنُوبى لَسـاخَتْ بى أو الْجِبـالُ لَهَدَّتْنى أَو الْسَّمواتُ َلأخْتَطَفَتْنى أوِ الْبِحـارُ َلأَغْرَقَتْنى; آقاى من! اگر زمين به گناهانم آگاه بود، مرا فرو مى برد; يا كوهها، سخت مرا در هم مى شكستند; يا آسمانها مرا مى ربودند; يا درياها مرا غرق مى ساختند».

هر چند احتمال مى رود كه زمين آگاه از بديهاى انسان نباشد، لكن گناه اثر وضعى خود را بر طبيعت مى گذارد و باعث ظهور نقمتهايى شده و شرط لازم جهت نزول عذاب الهى مى گردد; چنانكه برخى از آيات و روايات بيانگر آن هستند;

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی