انحرافات جنسى و راه درمان آن

دوره سـيزدهم، شماره چهار

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  2  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نام: انحـرافات جنسى و راه درمان آن

نويسنده: هيأت تحريريه مؤسسه در راه حق

ناشر: مؤسسه در راه حق قم ـ تلفن 2ـ7743221

تيراژ: 10000 جلد

قطع: جیبی

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  3  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

پيشگفتار

خروج انسـان از مرز قوانين طبيعى حاكم بر نظام آفرينش، انحراف نام دارد. غريزه جنسى كه مبدأ آفرينش، آن را جهت خير و كمال و بقاى نسل بشر در وجود انسان به وديعت نهاده است، ممكن است مورد سوء استفاده و تجاوز قرار گيرد.(1) خود ارضايى و كام گرفتن از خود، يك نوع انحراف جنسى است كه جسم و روان را ضعيف كرده و اين

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ البته بايد توجه داشت كه در اين سنين، ممكن است زمينه شيوع انحراف هاى ديگرى نيز در زندگى جوان، پيش آيد، مثل: انحراف عقيدتى، سياسى، اجتماعى و يا چون: فرار از خانه يا مدرسه و ولگردى و هرزه گرى و يا انحراف اقتصادى و يا مانند: دزدى و رشوه خوارى كه عموماً علّت آن دوست ناباب يا موقعيت و محيط فاسد مى باشد.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  4  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نوع شهوترانى با طبيعت آدمى مغاير است.(1)

پيدايش اين عادت شوم در جوان، بيش از هر چيز ديگر، قدرت اراده اش را ضعيف كرده و شخصيتش را تباه خواهد ساخت. جوان منحرف با اين كار، موجبات تضعيف قواى ادراكى و عقلى و زمينه پيدايش پيـرى زودرس را براى خود فراهم خواهد ساخت.(2)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ امانوئل كانت فيلسوف آلمانى، تعليم و تربيت، ترجمه دكتر غلامحسين شكوهى، چاپ دانشگاه، ص 78.

2 ـ زيان هاى استمنا، به نقل از كتاب بلوغ دكتر احمد صبورا ردوبادى، استاد دانشگاه. (مبتلايان به اين عادت زشت بر اثر عوارض روحى و جسمى حاصله، به تدريج تبديل به افرادى ضعيف البُنيه، سرخورده، تنبل و مأيوس و دچار عقده ها و كمپلس هاى روانى مى گردند و نسبت به ديگران نيز بدبين بوده و در نوعى اضطراب و افسردگى به سر مى برند).

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  5  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

زمينه ها

زمينه هاى انحراف جنسى در شرايطى كه انسان رشد مى يابد و پا به مرحله بلوغ مى گذارد، فراوان بوده و ممكن است در دوران زندگى بسيارى از جوانان پيش آيد و شهوت جنسى آنان را تحريك نمايد و در نهايت موجبات آلودگى و انحراف آنها را فراهم سازد.

تخيّلات تحريك آميز جنسى و عوامل محرك محيطى به عنوان زمينه هاى انحرافند، اما عامل سومى كه موجب دعوت انسان به سوى انحراف جنسى مى گردد، همان وسوسه هاى شيطانى است كه در اين صورت بايد از شر وسوسه هاى شيطانى به خداوند پناه برد، همان گونه كه قرآن فرموده است:

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  6  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

بِسْمِ اللهِ الرّحْمنِ الرَّحيمِ

قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ * مَلِكَ النّاسِ * اِلهِ النّاسِ * مِنْ شَرِّالْوَسْواسِ الْخَنّاسِ * الَّذى يُوَسْوِسُ في صُدُورِ النّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ و النّاسِ.(1)

زمانى كه انسان در شرايط محيطى نامساعد و تحريك آميز قرار گيرد، خواسته هايى در او ظاهر مى شود. شيطان اين خواسته هاى نفسانى را در نظرش زيبا و دلفريب جلوه مى دهد و به گونه اى خنّاسانه(2) و مرموز از درون، فرد را به سوى ارتكاب و انجام عمل حرام، وسوسه مى كند.

از سوى ديگر، عقل نيز از درون انسان به مقابله برمى خيزد و انجام كار مورد نظر را از طـريق حلال مجاز مى داند. شيطان براى انحراف، از كشـش ها و تمايل هاى

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ سوره ناس.

2 ـ به طور پنهانى.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  7  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

غريزى استفاده كرده و فرد را به ارضاى نامشـروع شهوات جنسى فرا مى خواند; در مقابل، عُقلا و دانشمندان و پيامبران و هاديان الهى جهت هدايت انسان به نيروى عقل و گرايش فطرى خيرخواهى در انسان، تكيه كرده و او را به ارضاى مجاز و منطقى غرايز جنسى دعوت مى كنند.

اين جنگ و ستيز;(1) يعنى، مقابله عقل و شهوت، ايمان و هواى نفس، نيروى الهى و نيروى شيطانى، در وجود انسان همواره در جريان است و به خصوص در ابتداى دوران بلوغ، ظهور بيشترى مى يابد و تا آخر عمر ادامه دارد. هر كدام در موقعيت هاى زندگى، غالب شوند، شخصيّت فرد به همان سو، ميل پيدا مى كند و پرورش مى يابد. اگر عقل و ايمان بر او حاكم باشد، هدايت و رستگار و اگر شهوت و شيطان بر او

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ قال على(عليه السلام): النفس متجاذبة بين العقل و الهوى; ميزان الحكمه، ج 6، ص 405; نفس انسان در معرض كشـش بين عقل و تمايلات نفسانى است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  8  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

تسلط يابد، گمراه و زيانكار خواهد شد.

نفس امّاره در وجود آدمى ـ بر اثر وسوسه هاى شيطان ـ سعى دارد كه بر عقل(1) تسلط يافته و آن را اسير خواسته هاى خود گرداند و انسان را در مسيرى بكشاند كه ظاهراً گناه و فساد آن، معلوم نيست.

از طرفى عقل تلاش دارد كه مهار نفس را به كمك ايمان در دست گرفته و آن را كنترل نمايد و در جهت خير و كمال و سلامتِ جسم و روان هدايت كند.

بنابراين، شخصيّت انسان، هميشه در معرض كشمكش بين عقل و شهوت، خير و فساد، پاكى و آلودگى، سلامتى و

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ قال على(عليه السلام): عدو العقل الهوى; ميزان الحكمه، ج 6، ص 436; دشمن عقل، هواهاى نفسانى است. قال على(عليه السلام): عبدالشهوة أسير لاينفك اسره; (غررالحكم، ج 4، ص 352); بنده شهوت در زندانى است كه برايش نجات و آزادى از زندان احتمال نمى رود. (كم من عقل اسير تحت هوى امير); ميزان الحكمه، ج 10، ص 379، چه بسيار انسان هايى كه عقلشان اسير هواى نفس واميالشان است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  9  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

انحراف است و اين جنگ و گريز، همواره ادامه دارد. تنها كسى مى تواند از اين صحنه جنگ و مبارزه درونى، جانِ سالم بدر بَرَد كه خود را مجهّز به سلاح ايمان و تقوا نموده و از ابتداى جوانى به خودسازى و جهاد با نفس بپردازد.

بايد در نظر داشت كه اين كار، شدنى است و خداوند متعال ـ كه يگانه قدرت و محل اتّكا و توكل و نجات دهنده انسان ضعيف در همه بلاها و گرفتارى هاست ـ بر اثر دعا و نيايش(1) به يارى و كمك انسان آمده و او را در اين نبرد دائمى پيروز مى گرداند. ما در تاريخ، كم نداريم انسان هاى وارسته اى كه در بزرگ ترين صحنه هاى نبرد درونى و بيرونى، نفسانى و اجتماعى، پيروز و سربلند گشته و در دوران حيات

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ دعا به خصوص وسيله كمال و رشد است. خداوند مى فرمايد: ...ادعونى استجب لكم...; بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را، سوره غافر(40)، آيه 60 و در آيه ديگر مى فرمايد: و اذا سالك عبادى عنّى فانى قريبٌ اُجيبُ دَعْوَةَ الدّاع اذا دعانِ فليستجيبوا لى و ليُؤمنوا بى لعلهم يرشدون; سوره بقره، آيه 186.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  10  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

خود با افتخار، زندگى كرده اند.

ديدگاه صحيـح

قرآن كريم، داستان ايام جوانى حضرت يوسف(عليه السلام)را بازگو مى كند كه چگونه در دوران حساس بلوغ و جوانى در معرض سخت ترين امتحان و خطرناك ترين واقعه تاريخى زمان خود قرار گرفت و با اراده اى قوى و ايمانى راسخ، سربلند از اين آزمون الهى خارج شده و در قله شرافت و عفاف جاى مى گيرد و شخصيتش براى جوانان به عنوان اسوه و نمونه اى كامل هميشه جاويد باقى مى ماند.

جوان مؤمن، با بينش صحيحى كه از اسلام الهام گرفته است، مى داند كه هر واقعه ناگوارى كه در زندگى انسان اتفاق مى افتد ـ در صورتى كه خود، مسؤول پديد آمدن آن نباشد ـ در حكم آزمايش و ابتلايى از طرف خداوند، تلقى مى شود كه

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  11  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

هدف از آن، سازندگى و رشد و كمال انسان است.(1)

با مراجعه به زندگى رهبران الهى و دانشمندان و انسان هاى بزرگ در طول تاريخ، ملاحظه مى شود كه بيشتر آنان آگاهانه با دشوارى ها و حوادث گوناگونِ زندگى دست و پنجه نرم كردند و در نتيجه، موفقيّتشان در بزرگسالى مرهون صبر و استقامتى است كه در برابر سختى ها در دوران كودكى و نوجوانى از خود نشان داده اند.

عشق و جوانى

احساسات محبت آميزى كه در دوران جوانى رخ مى دهد و تحت عنوان «عشق» خوانده مى شود، ممكن است مورد سوء استفاده قرار گرفته و جوان را از جاده مستقيم كمال، منحرف سازد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ البلاءُ للظالم ادبٌ و للمؤمن امتحانٌ و للأولياء درجةٌ; بحارالانوار، ج 81، ص 108، بلا و ناگوارى در زندگانى براى ستمگر گوشمالى و براى مؤمن آزمايش و امتحان و براى دوستان خدا درجه (يا موجب كسب درجه بالاتر) است. قال علـى(عليه السلام): المؤمن يُبتلى بانواع البلاء; شخص مؤمن به انواع گرفتارى ها مبتلا مى شود، ميزان الحكمه، ج 1، ص 484.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  12  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

عشق نوعى «كشـش» و جاذبه اى نيرومند است كه بين انسان و يك موجود خارجى، براى رسيدن به يك هدف، ايجاد مى گردد. اگر منشأ آگاهانه و انگيزه الهى داشته باشد، يكى از عالى ترين تجليات روحى انسان و از پرشكوه ترين جلوه هاى آفرينش به شمار مى رود; اما اگر همين جاذبه «عشق» تنها ريشه اى غريزى و شهوانى داشته باشد و انگيزه شيطانى پيدا كند، از مظاهر نفس امّاره بوده و در اين حالت، عقل و ايمان را در وجود آدمى تضعيف مى كند، به طورى كه فرد عاشق، ديوانهوار براى رسيدن به معشوق خود به هر كار نامشروعى دست مى زند تا به كام خود برسد، حتى اگر در نظر مردم هم رسوايى هايى به بار آورد.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ آرى، غفلت از هدف آفرينش و راه صحيحى كه به آن، منتهى مى شود، انسان را از چهارپايان هم پست تر و گمراه تر، بلكه از هر جانور و جنبنده اى بدتر مى كند. ان شر الدّواب عند الله الصمُّ البُكمُ الذين لايعقلون; سوره انفال، آيه 22.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  13  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

پسران و دختران جوان بايد مراقب اين دام هاى خطرناك و گوناگون باشند كه با نام دروغين «عشق پاك» بر سر راه آنان قرار مى گيرد; دام هايى كه پس از افتادن در آن غالباً رهايى از آن، بسيار دشوار است و كفاره لحظه اى غفلت و خوش بينىِ بيجا و تسليم شدن در برابر الفاظ رياكارانه و توخالى را، گاهى در يك عمر هم نمى توان پرداخت; به خصوص كسانى كه از نظر «محبت» كمبودهايى دارند و در محروميّت به سر برده اند، خيلى زود تسليم اين اظهار عشق ها و محبت هاى ظاهرى و دروغين شده و به دام افراد منحرف و حرفه اى مى افتند.

اگر پسر و دختر جوان، در ابتداى بلوغ، بناى مهم و مقدس ازدواجِ خود را با انحراف جنسى آلوده نكنند و با حفظ احساساتى پاك تا زمانى مناسب صبر كنند و به طور منطقى و آگاهانه، اساس ازدواج را بر معيارهايى ارزشمند و

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  14  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

والا، قرار دهند، سعادت زندگى آنان تضمين خواهد شد. زيرا علاقه و عشق آنها به يكديگر مبنايى الهى و معنوى داشته و چنين بنايى بسيار محكم و استوار خواهد بود و پس از تشكيل خانواده از هم نخواهد پاشيد.

اقدام شتاب زده در اين باره در ابتداى جوانى، موجبات سرگردانى و رسوايى و بدعاقبتى را براى آنان به بار خواهد آورد. بنابراين، محبت و عشقى مطلوب است كه در سايه ايمان به خدا با در نظر گرفتن شرايط مناسب و آمادگى روحى، اقتصادى و شغلى حاصل شود. چنين انتخابى براى جوان، قابل اطمينان بوده و مى تواند مقدمه يك زندگى آرام بخش و سعادتمندانه باشد.

در غير اين صورت، دوستى ها و دلبستگى هاى غيرعاقلانه، كه تفكرى منطقى به دنبال آن نباشد، با كمال تأسف موجب ارتباط هاى نامشروع ـ به صورت نامه، تلفن و

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  15  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

ملاقات در كوچه و خيابان ـ مى شود كه عشق هاى دروغين و هوس هاى زودگذرى بيش نخواهد بود و نقطه پايانى آن ارضاى كامجويى هاى گناه آلود و بى قيد و شرط است و پس از آن با فرونشـستن آتش هوس و شهوت از هم جدا شده و بعد از اندكى همه چيز فراموش مى گردد و «عشق سوزان» مبدل به حالت پشيمانى و غم و اندوه و بى آبرويى و رسوايى و سردرگمى در آغاز زندگى خواهد شد و اين خود اختلال ها و ناسازگارى هاى مراحل بعدى زندگى را به دنبال خواهد داشت.

ميدان ندادن به عقل و باز گذاردن عرصه شهوت، چشم و گوش انسان را كور و كر مى كند، به طورى كه عواقب وخيم و خطرناك آن را تنها پس از ارتكاب عمل مى فهمد، زيرا قبل از عمل، رسوايى كار ناپيدا و پوشيده است.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ قال على(عليه السلام): ربّ شهوة ساعة تورث حزناً طويلا; چه بسا يك ساعت شهوت رانى، اندوهى طولانى به بار آورد. ميزان الحكمه، ج 10، ص 381.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  16  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

علل پيـدايش انحراف جنسى

معمولا پيدايش روابط نامشـروع و انحراف جنسى در جوان بر اثر علت هاى زير به وجود مى آيد:
1ـ مساعد نبودن شرايط خانوادگى و محيط زندگى;

2ـ رعايت نكردن حريم بين زن و مرد;

3ـ عدم توجه والدين به احكام دينى زناشويى در ارتباط با يكديگر;

4ـ بى توجهى در مجالست ها و همنشينى با افراد بى بند و بار و لاابالى و منحرف خانواده هاى فاميل;

5ـ برنامه نداشتن در اوقات فراغت و بيكار بودن;

6ـ رفت و آمد در محيط هاى آلوده و چشم چرانى;

7ـ گوش دادن به گفتگوهاى افراد منحرف و آلوده درباره مسائل جنسى و كسب اطّلاعِ نادرست و نامناسب و نداشتن

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  17  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

آگاهى صحيح از مسائل بلوغ;

8ـ نارسايى هاى ذهنى و عدم كسـب موفقيت هاى تحصيلى و درسى;

9ـ خيال پردازى هاى انحراف آميز در هنگام تنهايى;

10ـ تحريكات جنسى از طريق عكس ها و تصويرها;

11ـ ضعف ايمان و نداشتن تربيت صحيح دينى;

12ـ همنشـينى با دوست و رفيق منحرف.

همه اين ها مى تواند زمينه هاى بروز انحرافات جنسى را در جوان فراهم سازد. اگر بخواهيم همه اين عوامل را در يك كلام، خلاصه كنيم، بايد بگوييم كه رعايت نكردن راه و روش زندگى و سنت هاى اسلامى در محيط خانوادگى و اجتماعى، چه در زمان كار و يا در ايام فراغت، موجبات پديد آمدن اين انحرافات را فراهم خواهد ساخت. اگر در ريشه هاى پيدايش انحرافات جنسى ـ از قبيل روابط نامشروع بين دختر و پسر،

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  18  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

همجنس گرايى، استمنا ـ تحقيق نماييم مى بينيم كه هر خانواده اى كه دستورهاى اسلامى ـ بخصوص حريم بين زن و مرد و دختر و پسر ـ را رعايت نكرده باشد به نوعى از انواع انحراف جنسى مبتلا گرديده است.(1)

هشـدار

اگر جوان در هنگام پيدايش حالت خود ارضايى، استمنا و روابط نامشروع به انحرافى بودن و خطرناك بودن عمل خود توجه نكند و آن را ترك ننمايد بزودى اين رفتار شكل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ در تعاليم اسلام و در احكام اسلامى دو موضوع هست كه همواره با دقت و حساسيت خاصى دنبال مى شود: يكى موضوع «حق الناس» است كه اسلام اجازه تجاوز به حقوق ديگران را نداده و ديگرى روابط با فرد نامحرم است. در نگاه، رفت و آمد، تكلم، توقف در محل خلوت ولو براى آموزش دين! نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است. نگاه كردن به صورت و دست ها اگر به قصد لذت باشد، حرام است. حضرت صادق(عليه السلام) فرمود: چه بسيار نظرهاى ناروا كه حسرت طولانى در پى دارد. (براى اطلاع بيشتر در مورد اثرهاى نگاه به كتاب نگاه پاك زن و نگاه هاى آلوده به او، نوشته دكتر احمد صبور اردوبادى مراجعه شود).

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  19  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

عادت به خود مى گيرد; عادتى ريشه دار و كشنده كه جوان پاك را آلوده ساخته و نيروى شاداب جوانى و خلاقيّت و استعدادهاى او را به نابودى مى كشاند، به طورى كه ادامه آن، موجب عواقب شوم و ناگوارى خواهد شد.(1)

بايد دانست كه خطرناك تر از اين براى جوان ـ پس از آگاهى به پيامدهاى شوم آن ـ يأس و نااميدى است كه در راه مبارزه با اين عادت به خود راه مى دهد، زيرا نوميدى بزرگ ترين سدّ راه نجات مبتلايان به اين بيمارى خواهد بود.

پس جوان به محض آگاهى به زيان ها و خطرهاى اين كار به جاى هرگونه سستى و يأس و اضطراب بى فايده، بايد با اعتماد كامل به نصرت الهى، اقدام به ترك آن كند و بداند كه اگر واقعاً قصد ترك آن را داشته باشد، قطعاً موفق

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ از معصـوم(عليه السلام) نقل شده است كه: «از استمنا بپرهيزيد كه اين عمل، شما را مريض مى كند و به آتش دوزخ مى كشاند.»

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  20  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

خواهد شد.(1)

بازگشـت

جوان مبتلا به انحراف جنسى و روابط نامشروع، بايد بداند كه او قادر خواهد بود و مى تواند از اين عمل زشت، دست بردارد و تصميم جدى و حقيقى به توبه بگيرد، به خصوص كه سن چندانى از او نمى گذرد و اين كار هنوز به صورت عادت در عمق وجودش رخنه نكرده است.

با قدرى همّت و يارى خواستن از خدا، بزودى مى تواند از اين رفتار نابهنجار ـ كه ويرانگر سلامتى و سرمايه جوانى اوست ـ دست بردارد و خود را از چنگال اين عادت شوم نجات بخشد و به زندگى عادى و پاك خويش باز گردد; در هر حال، بايد بداند كه اگر اسلام، اين اعمال را نهى كرده،

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ حتى مى تواند از جمله نيكان و پرهيزگاران روزگار شود و با رهايى از چنگال اين عادت شوم، زندگى پاك و شاداب جوانى را از سرگيرد و در مسير كمال و سعادت، گام بردارد.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  21  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

حكمتى جز مصلحت فرد و جامعه را منظور نداشته است.

احكام انحراف جنسى از نظر اسلام

1ـ استمنا يا خود ارضايى:

از گناهان كبيره بوده و موجب كيفر است.

2ـ همجنس گرايى يا لواط:

براى اين عمل شـنيع پس از چهار مرتبه اعتراف و اقرار و يا شهادت چهار گواه معتبر، با تمام شـرايط احكام زير جارى مى شود:

الف) از دو نفر، چنان كه يكى كودك و ديگرى بالغ باشد، كودك تأديب و بر بالغ، حد جارى مى گردد.

ب) اگر آميزش دو فرد به تجاوز و دخـول نينجامد، صد ضربه تازيانه، حد آن است.

ج) اگر آميزش دو فرد به تجاوز بينجامد و هر دو بالغ باشند، حكمشان اعدام است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  22  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

د) نحوه اعدام براى هر دو را حاكم شرع مى تواند يكى از چند نوع زير تعيين كند:

ـ زدن گردن;

ـ پرتاب كردن از بلندى، مانند: كوه در حالى كه دست و پايـش بسته باشد.

ـ سوزانيدن با آتش;

ـ سـنگسار كردن;

ـ ديوار را بر سرش خراب كردن.

3ـ حد شرعى و كيفـر زنا در مورد مرد مجرد، صد ضربه تازيانه است; چنان چه سه بار حد بر هر كدام، جارى شود، در مرتبه چهارم بايد اعدام شوند.

4ـ حد و كيفـر زنا در مورد زن و مرد همسـردار، اعدام و سـنگسار است.

اين كيفـرهاى سخت در مورد انحـرافات و مفاسد

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  23  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

جنسى، نشانگر اهميتى است كه اسلام براى پاك بودن جامعه از اين مفاسد قايل است.

راه عـلاج

در هر حال، جوانى كه مبتلا به عمل خطرناك و زيان آور خود ارضايى جنسى گرديده، بايد لحظه اى به خود بيايد و به جاى يأس(1) و فرار از درك واقعيت و پناه بردن به تخيلات گمراه كننده، عاقلانه بينديشد و بار ديگر، اثرهاى شوم اين عادت زشت را در نظر آورد و عاقبت اين انحراف مرگبار را در جلو چشم خود مجسّم كند. ضعف و سستى به خود راه ندهد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ يأس از رحمت خداوند از گناهان كبيره شمرده شده و قرآن مى فرمايد: قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لاتقنطوا من رحمة الله انّ الله يغفر الذنوب جميعاً انه هو الغفور الرحيم; بگو! اى بندگان من كه اسراف كرده ايد (با ارتكاب گناه) بر نفس خود، (افراط و ظلم كرده ايد و معاصى را از حد گذرانيده ايد) از رحمت خدا نوميد مشويد، به درستى كه خدا همه گناهان را مى آمرزد، به راستى كه خداى متعال آمرزنده گناهان بوده و نسبت به بندگان، مهربان است، سوره رمز، آيه 53.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  24  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

و بداند كه اگر واقعاً بخواهد و تصميم بگيرد، مى تواند به سرعت، اين عادت را از خود دور كند.

در حديث آمده است كه روزى شخصى به خدمت امام صادق(عليه السلام) شرفياب شد و عرض كرد: بيچاره فلانى مبتلا به انحراف جنسى شده و از خود هيچ گونه اراده اى ندارد.

حضرت با عصبانيت فرمود: چه مى گويى! آيا او حاضر است اين عمل را پيش روى مردم هم انجام دهد؟

ـ عرض كرد: نه.

فرمود: پس معلوم مى شود به اراده و اختيار خود اوست.

پـس افراد با ايمان، همچون كوه، سرسخت و با استقامتند.

فردى كه به اين انحراف، مبتلا شده است، اگر سرانجامِ ناخوشايند آن را در دنيا از يك طرف و عذاب دردناك آخرت را از طرف ديگر در نظر آورد، به خود خواهد آمد و خدا را

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  25  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

ناظر و حاضر بر اعمال خود خواهد ديد و تصميم به ترك اين عمل خواهد گرفت. او بايد بداند كه خوشبختانه زود متوجه اين عمل انحرافى و زيانبار شده و ريشه عادت به اين عمل در وجودش مستحكم نگرديده است; با اراده اى قوى و توكل به خدا مى تواند آن را ترك كند. او هرگز نبايد خود را يك فرد نفرين شده و مطرود درگاه خدا بداند، بلكه بايد جداً به لطف و رحمت الهى اميدوار باشد.

توصيه هاى عملى

چون عمل خود ارضايى از جمله گناهان كبيره به شمار مى رود، فرد مبتلا به آن، ابتدا خود را تطهير نمايد، وضو بگيرد و دو ركعت نماز به جا آورد و درباره گناهان گذشته خود از پيشگاه خداوند طلب آمرزش كند و از او بخواهد(1) كه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ زيرا خداوند همه را امر به دعا فرموده و وعده اجابت هم داده; در قرآن مجيد خطاب به پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: هنگامى كه بندگانم درباره من از تو مى پرسند، براستى كه من نزديك هستم و هنگامى كه مرا بخواند، دعاى خواننده را اجابت مى نمايم... . سوره بقره، آيه 182.

در جاى ديگر مى فرمايد: ...بخوانيد مرا، تا اجابت كنم شما را...، سـوره غافر(40)، آيه 62.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  26  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

وى را در راه ترك اين عادت شوم يارى دهد; سپس نكته هاى زير را دقيقاً به مرحله اجرا درآورد و عمل نمايد:

1ـ خود را از محيط ها و موقعيت هاى تحريك آميز دور نگه دارد و از خلوت گزينى اجتناب ورزد.

2ـ از پوشيدن لباس هاى تنگ و چسبنده خوددارى ورزيده و از تماس و لمس نمودن اعضاى بدن خود يا ديگران شديداً دورى گزيند.

3ـ از نگاه به نامحرم و چشم چرانى خوددارى ورزد.

4ـ تخيّلات و تفكرات خود را كنترل كند و بداند هر آنچه كه به ذهن و انديشه اش مى گذرد، خداوند به آن، آگاه است و در اين زمينه مسؤوليت دارد و بايد تنها به آنچه كه عقل و

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  27  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

قوانين شرعى تأييد مى كنند بينديشد تا رستگار شود. زيرا تخيّل و تصوّر درباره مسائل جنسى و شهوت آلود منجر به تحريك هاى مداوم گرديده و نيروى حيات را از بين برده و انسان را از مسائل حقيقى و واقعى زندگى باز مى دارد.(1)

5ـ با توجه به اين كه دوران جوانى، دوران پرشور و حساس عمر به حساب مى آيد، شايسته است كه جوان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ نارسايى ذهنى و حواس پرتى حاصله از تسلط ميل جنسى، همان طور كه در تمام حالت هاى زندگى، تأثيرهاى منفى بر جاى مى گذارد، مانع از رشد فكرى و فعاليت هاى ذهنى و تمركز حواس نيز مى گردد. اين حواس پرتى حتى در امور زندگى، در فعاليت هاى تحصيلى و در كلاس درس به خصوص زمانى كه معلم مسأله دقيقى را مطرح مى كند كاملا مشاهده مى شود كه دانش آموز از اين مسأله بسيار رنج مى برد. بنابراين ميدان دادن به غريزه جنسى و آزاد گذاشتن تخيل و تفكر در اين باره، خطايى نابخشودنى و شكستى بزرگ و رسـوا كننده دربر خواهد داشت و در عمل، بسيار ديده شده جوانانى كه زمام عقل و انديشه خود را به دست ميل و غريزه جنسى مى سپارند به علت پريشانى افكار و حواس پرتى، ذوق درس خواندن و اشتياق به هرگونه مطالعه اى را اعم از كتاب هاى درسى و غيردرسى به كلى از دست مى دهند و در نتيجه، بهترين دوران ارزشمند و حساس ترين لحظات عمر خود را از دست داده و در آينده دچار حسرت و پشيمانى خواهند شد كه ديگر سودى ندارد.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  28  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

برنامه ريزى دقيق براى اوقات شبانه روزى به يارى كار و تلاش مداوم در زمينه هاى تحصيلى و علمى و مطالعاتى و كارهاى ذوقى و تفريحى، حداقل زمان لازم را به خوابيدن اختصاص دهد و زمانى به بستر رود كه خواب بر او مستولى شده، تا زود به خواب رود.

6ـ با اشتغال به مطالعه كتب سودمند و مراجعه به كتابخانه ها در اوقات فراغت، زمينه موفقيّت تحصيلى آينده خود را فراهم سازد.

7ـ در تيم ها و گروه هاى ورزشى كه تحـريك كننده شهوت نباشـند، شركت فعال داشته باشد و نيز در فعاليت هاى تربيتى، فرهنگى و مذهبى شركت نمايد، زيرا اين اشتغالات در افزايش ايمان و توفيق در ترك معاصى به وى كمك مى نمايد.

فعاليت هاى سالم و جهت دار سودمند، مقدار فراوانى از

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  29  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

انرژى هاى جوان را به خود اختصاص مى دهد و از تحـريك هاى جنسى و شهوت انگيز جلوگيرى مى نمايد، چرا كه مبتلايان به اين عادت زشت، بيشتر ميل به گوشه گيرى دارند. شركت در فعاليت هاى تربيتى و اجتماعى و گروه هاى قرآن در مساجد و كتابخانه ها و تماس با افراد مؤمن و پاك در تقويت روحيه و ايمان اين گونه جوانان بسيار مؤثر است.

8ـ با دوستان مؤمن و خوب، رفت و آمد و مجالست داشته باشد و حتى المقدور سعى كند، نمازها را در اوّل وقت و با جماعت به جا آورد. بايد مطلقاً از همنشينى و رفت و آمد با دوستان و رفقاى بى بند و بار و منحرف (ولو از نزديكان و خويشاوندان) دورى گزيند.

9ـ قبل از خوابيدن حتماً وضو بگيرد و در هنگامى كه به بستر مى رود سوره «قل اعوذ برب الفلق» و «قل اعوذ برب الناس» (معوِّذتين) و «آية الكرسى» را با توجه و حضور قلب

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  30  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

بخواند و با ذكر خدا به خواب برود.

10ـ حتى المقدور هفته اى يك يا دو بار، روزه بگيرد. اين عمل در تقرّب او به خدا و افزايش ايمان، بسيار مفيد بوده و در تقويت اراده اش نقش بسزايى دارد.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ براى اين منظور، بهترين راه، روزه دارى حقيقى است كه منجر به تضعيف اميال غريزى شده و متعاقباً موجب تقويت ايمان و اراده و جنبه هاى ملكوتى و اخلاقى انسان مى گردد. حضرت رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) در اين باره مى فرمايد: (اى گروه جوانان، هر كس از شما قدرت بر ازدواج دارد، ازدواج كند و اگر برايش مقدور نيست، بر او باد روزه گرفتن، زيرا كه روزه براى او موجب كاهـش شـهوت است، وسائل الشيعه، كتاب الصـوم، باب 4 از ابواب الصـوم المندوب، ح 1; گاهى اتفاق مى افتد كه به نحوى از انحا تحريكات جنسى در انسان بيدار مى شود و شخص، احساس مى كند كه در مقابل اين ميل (جنسى) طاقتش خيلى كم شده است كه اگر شخص در اين مورد صبر و استقامت پيشه كند، متوجه خواهد شد كه اين ها بحران هاى غريزى زودگذرى هستند و حداكثر يك هفته باقى مانده و از بين مى روند، ولى اگر ديد كه نمى تواند مقاومت كند، با چند روز روزه گرفتن اين حالات رفع خواهد شد.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  31  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

11ـ در برنامه غذايى خود دقّت كند و از مداومت در مصرف بعضى از خوردنى هاى محرّك و مقوّى شهوت كه اصطلاحاً «گرم» گفته مى شود، مثل: گردو، خرما، كشمش، پسته، گز ]خربزه، پياز، شيرينى جات[ خوددارى ورزد و يا كمتر، ميل نمايد و بيشتر به غذاهايى كه اصطلاحاً «سرد» است روى آورد.

12ـ تمايل ها و افكار خود را از توجه به خويشتن به سوى ازدواج و زندگى آينده معطوف سازد و بداند كه دير يا زود اين ايّام سپرى خواهد شد و او در آينده اى نه چندان دور بايد به انتخاب همسرى پاك بپردازد و در خود، آمادگى ها و شايستگى هاى لازم را براى چنين زندگى ـ كه بيش از هر چيز

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  32  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نياز به سلامتى جسمى و روانى دارد ـ فراهم سازد.

13ـ همواره در هر حال با ذكر و يا خدا اُنس و اُلفت داشته باشد، چرا كه در قرآن آمده است: آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا قلب ها آرامش مى يابد و نيز هر كس از ياد خدا فاصله گيرد، زندگانى بر او سخت و دشوار خواهد گشت.(1)

اما كسانى كه پس از ترك اين عادت شوم نجات يافته اند، بايد قدر جوانى و پاكى خود را بدانند و در حفظ و نگهدارى آن نهايت مراقبت را بنمايند و خود را از معرض هرگونه تحريك ها و وسوسه هاى شهوانى دور كنند و به هيچ قيمت، ديگر حاضر نشوند در محيط هاى آلوده و با افراد منحرف و بى بندوبار مجالست و ارتباط داشته باشد.

البته در اين راه گاهى ممكن است خللى در تصميم آنان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ ...الا بذكرالله تطمئن القلوب...; سوره رعد، آيه 28، و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا; سوره طه، آيه 124.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  33  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

پديد آيد، ولى بايد استقامت و پشتكار را از دست ندهند و با ايمانى كامل به يارى خدا اميد داشته باشند تا در حفظ اين پاكى موفق بمانند.

سخنانى چند از پيامبر اكرم(ص)و ائمه معصومين(ع)درباره جوانى

قال رَسُولُ اللهِ(صلى الله عليه وآله): اُوصيكُمْ بالشّبُان خَيْراً فَانَّهُمْ اَرَقُّ اَفْئدَةً إنَّ اللهَ بَعثَنى بَشيراً و نَذَيراً فَحالَفَنِى الشبُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشيُّوُخُ ثُّمَّ قَرَأَ;

«فَطالَ عَلَيْهِمُ الاَمَدُ فَقَسَتْ قلُوبُهُمْ»;(1)

به شماها درباره نيكى كردن به جوانان سفارش مى كنم. زيرا كه آنها دلى رقيق تر و قلبى فضيلت پذيرتر دارند. خداوند مرا به پيامبرى برانگيخت تا مردم را به رحمت الهى بشارت دهم و از عذابش بترسانم. جوانان سخنانم را پذيرفتند و با من پيمان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ سوره حـديد، آيه 16.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  34  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

محبت بستند، ولى پيران از قبول دعوتم سرباز زدند و به مخالفتم برخاستند و دچار قساوت و سخت دلى شدند.

قالَ عَلىٌّ(عليه السلام): بادِرْ شَبابَكَ قَيْلَ هَرَمِكَ، وصِحَّتَك قَبْلَ سُقْمِكَ;(1)

درياب جوانى ات را قبل از پيرى و سلامتت را قبل از بيمارى.

عَنْ جَعْفَرِبْنِ مُحَمَّد عَنْ آبائِه(عليه السلام) فى قَوْلِه تَعالى:

«و لا تَنْسَ نَصيْبَكَ مِنَ الدُّنيا»(2)

قالَ لاتَنسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَراغَكَ وَ شَبابَك وَ نَشاطَكَ وَ غِناكَ وَ اَنْ تَطْلُبَ بِه الاخِرَةَ;(3)

امام صادق(عليه السلام) از پدران خود، در تفسير آيه «و لا تَنْسَ نَصيْبَكَ مِنَ الدُّنيا» روايت كرده است كه: سلامت، نيرومندى، فراغت، جوانى، نشـاط و بى نيازى خود را فراموش منما و در دنيا از آنها بهره بردارى كن و متوجه باش كه از آن سرمايه هاى عظيم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ روضه كافى، ص 93; غررالحكم، ص 340.

2 ـ سوره قصص، آيه 77.

3 ـ كافى، ج 2، ص 454.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  35  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

به نفع آخرت خود استفاده نمايى.

قالَ اَبوُعَبْدِاللهِ(عليه السلام): كانَ فيما وَعَظَ بِه لُقْمانُ ابْنَهُ يا بُنَىَّ وَاعْلَمْ انَّكَ سَتُسْألُ غَداً اِذا وَقَفْتَ بَيْنَ يَدَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ عَنْ اَرْبَع شَبابِكَ فيما أَبْلَيْتَهُ وَ عُمْرِكَ فيما أَبْلَيْتَهُ وَ عُمْرِكَ فيما أَفْنَيْتَهُ وَ مالِكَ مِمَّا اكْتَسَبْتَهُ وَ فيما اَنْفَقْتَهُ;(1)

امام صادق(عليه السلام) فرموده است: از مواعظ لقمان حكيم به فرزند خود اين بود كه فرزندم! بدان فردا در پيشگاه الهى براى حساب، حاضر مى شوى، درباره چهار چيز از تو مى پرسند:

جوانى ات را در چه راهى صرف كردى؟

عمرت را در چه كارى فانى نمودى؟

ثروتت را چگونه به دست آوردى؟ و آن را در چه راهى مصرف كردى؟

قال رَسُولُ اللهِ(صلى الله عليه وآله): اِنَّ الْعَبْدَ لاتَزُولُ قَدَماهُ يَوْمَ الْقِيمةِ حَتّى

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ كافى، ج 2، ص 135.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  36  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

يُسْأَلَ عَنْ عُمْرِهِ فيما اَفْناهُ وَ عَنْ شَبابِهِ فيما اَبْلاهُ;(1)

رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) فرموده است كه در قيامت هيچ بنده اى قدم از قدم برنمى دارد تا به اين پرسش ها پاسخ دهد: اوّل آن كه عمرش را در چه كارى فانى نموده است. دوم جوانى اش را در چه راهى صرف كرده است.

قالَ عَلىٌّ(عليه السلام): شَيْئانِ لايَعْرِفُ فَضْلَهُما إلاّ مَنْ فَقَدَهُما: اَلشَّبابُ وَ العافيةُ;(2)

على(عليه السلام) فرموده: دو چيز است كه قدر و قيمتشان را نمى شناسد، مگر كسى كه آن دو را از دست داده باشد: يكى جوانى و ديگرى تندرستى است.

قالَ رَسُولُ اللهُ(صلى الله عليه وآله): يا اَباذَرّ اِغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ الْخَمْسِ، شَبابَكَ قَبْلَ هَرَمكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْل سُقْمِك وَ غِناكَ قبْل فَقْرِكَ وَ فَراغَكَ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ تاريخ يعقوبى، ص 59.

2 ـ غررالحكم، ص 449.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  37  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

قَبْلَ شُغْلِكَ وَ حَيوتَكَ قَبْلَ مَوِتْكَ;(1)

رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) به ابى ذر غفارى فرمود: پنج چيز را پيش از پنج چيز غنيمت بشمار: جوانى ات را قبل از پيرى; سلامتت را قبل از بيمارى، تمكّنت را قبل از تهيدستى، فراغتت را قبل از گرفتارى، زندگانى ات را قبل از مرگ.

قالَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله عليه وآله): فَلْيَأخُذِ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ مِنْ نَفْسِه لِنَفْسِه، وَ مِنْ دُنْياهُ لاخِرَتِه، وَ فِى الشَّبيْبَةِ قَيْلَ الكِبَرِ وَ فِى الْحَيوةِ قَبْلَ الْمَماتِ;(2)

رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: بر مرد با ايمان لازم است كه از نيروى خود به نفع خويشتن استفاده نمايد و از دنياى خود براى آخرت خويش، و از جوانى خود پيش از فرا رسيدن ايّام پيرى و از زندگى پيش از رسيدن مرگ.

وَ عَنْهُ(صلى الله عليه وآله): اِنَّ للهِ مَلَكاً يَنْزِلُ فى كُلِّ لَيْلَة فَيُنادى يا اَبْناءَ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ روضه كافى، ص 93.

2 ـ بحارالانوار، ج 15، ص 236.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  38  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

الْعِشرينَ جِدُّوا وَاجْتَهِدُوا;(1)

و نيز فرموده است كه فرشته الهى هر شب به جوانان بيست ساله ندا مى دهد (براى سعادت و رستگارى خود) كوشـش و تلاش كنيد.

عَنْ النَّبىَّ(صلى الله عليه وآله): سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللهُ فى ظِلِّه يَوْمَ لاظِلَّ إلاّ ظِلَّهُ، الاِمامُ الْعَدلُ و شابٌّ نَشَأَ فى عِبادَةِ اللهِ...;(2)

رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) فرموده است: خداوند هفت گروه را در سايه رحمت خود، جاى مى دهد; جايى كه سايه اى جز سايه او نيست: اوّل) زمامدار دادگر;

دوم) جوانى كه در عبادت خداوند، پرورش يافته باشد... .

قالَ عَلىٌّ(عليه السلام): مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ لَمْ يُهِنْها بِالْمَعْصِيَةِ;(3)

على(عليه السلام) فرموده است: كسى كه نفس شرافتمند و با عزّت

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مستدرك الوسائل، ج 2، ص 35.

2 ـ كافى، ج 6، ص 47.

3 ـ غررالحكم، ص 677.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  39  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

دارد، هرگز آن را با پليدى گناه، خوار و پست نخواهد ساخت.

قالَ عَلِىٌ(عليه السلام): كَمْ مِنْ شَهْوَةِ ساعَة اَوْرَثَتْ حُزْناً طَويلا;(1)

على(عليه السلام) فرموده است: چه بسا لذّت كوتاه و شهوت زودگذرى كه غصّه و اندوه فراوانى به دنبال دارد.

توبه جــوان

قالَ رَسُول اللهِ(صلى الله عليه وآله): ما مِنْ شىء اَحَبُّ اِلَى الله مِنْ شابٍّ تائِب;(2)

پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: محبوب تر از هر چيز نزد خداوند، جوانى است كه از گناه توبه مى كند و از پيشگاه الهى طلب آمرزش مى نمايد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مستدرك الوسائل، ج 2، ص 532.

2 ـ همان، ص 625.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی