ازدواج

دوره ششم ، شماره چهار

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  2  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نام جزوه: ازدواج

نويسنده : هيأت تحريريه مؤسسه در راه حق

ناشر : مؤسسة در راه حق - تلفن 2-7743221

تيراژ: 20000 جلد

نوبت چاپ :مكرّر

تاريخ چاپ : 1378 هـ ش

قطع: جیبی

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  3  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

جوانها هر كدام توانائى داريد، همسر اختيار كنيد زيرا ازدواج چشم را از نامحرم بهتر مى پوشاند و پاكدامنى نيكوترى مى بخشد. پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)(1)

جوانى و بروز غريزه

با فرا رسيدن بهار بلوغ و شكوفان شدن گلهاى جوانى، در ذهن پسران ودختران، احساسى پنهان و مرموز نسبت به جنس مخالف جوانه مى زند كه به موازات بارور شدن قوا، نيرومندتر مى گردد و سرانجام

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- مستدرك الوسائل، ج 2، ص 531، حديث 21.

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  4  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

به صورت ميل و خواسته يى حتمى و شديد، درمى آيد، اين غريزه ى نيرومند، همان غريزه و ميل جنسى است.

نقش غريزه ى جنسى در جسم و جان

بايد دانست:

1 - اين ميل تنها براى لذت جويى نيست. بلكه خداوند به موجب حكمت خويش آن را وسيله ى توليد مثل و بقاء نسل قرار داده است، چه اگر، اين كشش و جاذبه در آدمى نبود تن به ازدواج نمى داد، و در نتيجه نسل بشر به نابودى مى گراييد شيرينى همين كشش و جاذبه است كه زن و مرد را وامى دارد تا رحمات همسرگزينى و همسردارى و مسئوليتهاى گوناگون ازدواج را تحمل كنند.

2 - غريزه ى جنسى يك خواسته ى طبيعى است كه

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  5  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

اگر پاسخ درستى به آن داده نشود. ممكن است در جان و تن و تعديل غرائز اثر نامطلوبى داشته باشد. به ويژه در اين زمانه كه وسايل تهـييج و موجبات تـحريك اين غريزه از زمانهاى پيشتر، بيـشتر اســت. و مــهاجمين فرهنگى در نشر و گسترش آن در تلاشى پيگر مى باشند.

پس با توجه به اهميت اين غريزه، بايد در پاسخ به آن راهى را انتخاب كرد كه اين غريزه خود در مسير تكامل انسان قرار گيرد. آنچه مسلم است: نمى توان اين خواسته ى طبيعى را ناديده گرفت و بدان بى اعتنا ماند و نيز نبايد آن را به كلى نابود كرد; چه دوام نوع انسان به آن وابسته است. و هم نمى توان آن را بى قيد و شرط آزاد گذارد و بى بند و بار شد; چه آدمى و جامعه را از راه صحيح زندگى انسانى بيرون مى برد و به منجلاب

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  6  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

سقوطهاى اخلاقى مى كشاند و راه صحيح جز تن دادن به ازدواج و همسرگيرى نيست.

گروهى به غلط تصور كرده اند كه اگر غريزه ى جنسى را در خود محكوم كنند و به حال تجرد و عزوبت به سر برند كار بجا و شايسته اى انجام داده اند. و حتى مجرد ماندن را فضيلت بزرگى پنداشته اند.

در صورتيكه اسلام اين كوشش را پسنديده نمى داند و مسلمان را موظف مى سازد كه در پرتو ازدواج و بهره يابى از لذتهاى آن، تربيت فرزند و تحمل مشكلات آن، فضيلت روحى و معنوى خويش را تحصيل و تكميل كند. و به همين منظور، تجرد و خوددارى از زناشوئى را ناپسند دانسته و ازدواج را براى همه لازم

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  7  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

تشخيص داده و آنرا نيكو ومستحب معرفى كرده است.(1)

بنابراين معتقدات مسيحيت در مورد ازدواج - به پيروى از انجيل متى(2)و رساله ى پولس به كوزنتيان و شوراى «الويرا» -- كه خوددارى از زناشوئى رابهتر پنداشته اند، در منطق اصيل قرآن و اسلام بى پايه و مردود است.

در بين كاتوليكها، گروهى به نام «گروه دينى»، به زغم خويش براى وصول به مقام قدس و تقوى از لذت جنسى صرف نظر كند...(3).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- مراجعه شودبه نكاح جواهرالكلام - نكاح حدائق - نكاح عروة الوثقى.

2- انجيل متى باب 19، ص 32، بند 12 - 11 .

3- ترجمه از مذهب كاتوليك، نوشته ى ادواد . ك . تيلور، انتشارات مركز تحقيقات، ص 156 - 153، مخلوط و محفوظ در كتابخانه ى شخصى مؤسسه ى در راه حق قم.

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  8  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

در كليساهاى غرب، كشيشها، راهب ها و راهبه ها نذر مى كنند كه مجرد بماند و همسر نگيرند. در كليساهاى شرقى نيز، اسقفان تقريباً هميشه در ميان روحانيونى انتخاب مى شوند كه ازدواج نكرده باشند، و كشيشان پس از رسيدن به سمت كشيشى، حق ازدواج ندارد و كسانى هم كه قبلاً ازدواج كرده اند اگر همسرشان بميرد، حق ازدواج ثانوى نخواهد داشت...(1)اما تا چه اندازه به تجرد خويش پاى بندند و تا كجا به مقام قدس و تقوى رسيده اند و نيز در اثر اين ممنوعيت ها دچار چه مفاسدى شده اند، موضوعاتى است كه محتاج به گفتن

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-ترجمه از مذهب كاتوليك نوشته ى ادواد . ك . تيلور، انتشارات مركز تحقيقات، ص 156 - 153، مخلوط و محفوظ در كتابخانه ى شخصى مؤسسه ى در راه حق قم.

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  9  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نيست و فعلاً از بحث ما خارج است...

آنچه ما مى خواهيم بگوييم اين است كه اسلام، ازدواج را با شرايط آن بادوستى خدا و مقام قدس و تقوى ناسازگار نمى بيند، بلكه مى خواهد مسلمانان، فضيلت روحى خود را در ازدواج و مشكلات آن دريابند.

ارضاء غريزه از ديدگاه افراطى ها

برخى، چون فرويد و همفكران او، راه افراط و تندروى را پيموده اند و باطرفدارى از آزادى نامحدود غريزه، فحشاء و بى بند و بارى را براى جامعه تجويز كرده اند. اينها يا از مفاسد بزرگ و زيانبار رهايى و افراط در غريزه ى جنسى آگاه نيستند و يا با آگاهى نقشه اى شوم براى مسموم ساختن ملتها به ويژه براى نابودى

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  10  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

جوانان مسلمان طرح كرده اند.

دقت كنيد:

رهبران صهيونيزم، در تشريح و ترسيم سياست جهانى يهود تصريح كرده اند:

«بر ما لازم است، كه در راه گسترش فساد اخلاق در همه جا سعى بيشترى نماييم تا بهتر بتوانيم قدرت به دست آوريم... فرويد از ماست، و او پيوسته مطالب جنسى را آشكارا نشر مى دهد تا در نظر جوانان چيز مقدسى باقى نمانده، يگانه انديشه ى آنها اين باشد كه غرائز جنسى خود را اشباع كنند و سرانجام انسانيت خود را از دست دهند»(1)!

اشتباه آنان كه افكار فاسد فرويد تقليد مى كنند در

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- پروتوكولات حكماء صهيون به نقل از «كتاب آسمانى كدام است» ص2.

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  11  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

اين است كه تصور كرده اند اشباع نامحدود غريزه مى تواند آنرا آرام كند. اينان محدوديت غريزه و عواقب سوء آن را ديده و معتقد شده اند كه قيد و بند، غريزه ى جنسى را به عصيان و انحراف مى كشاند، پس بايد آنرا آزاد گذاشت و به زن و مرد اجازه ى هر نوع تماس و ارتباطى را دارد! و توجه نكرده اند، همانطور كه ممنوعيت به طور مطلق، توليد عقده و انحراف مى كند; آزادى بى قيد شرط جنسى نيز منحرف كننده و نكبت بار است. و اين رازى پوشيده نيست بلكه حقيقتى آشكار است كه هم اكنون در جوامع شرق و غرب به روشنى نتايج آن را مى بينيم.

گاهى نيز، چون تمام خواسته هاى افراد بى بند و بار برآورده نمى شود. غريزه ى آنان بدتر و بيشتر سركوب شده ودچار عقده هاى بزرگتر و زشت ترى مى شوند.

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  12  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

بنابراين براى آرامش غريزه ى جنسى بايد ازافراط و بى بند و بارى نيز جلوگيرى شود.

ارضاء غريزه از ديدگاه اسلام

اسلام با در نظر گرفتن نيازهاى واقعى و فطرى و با توجه به همه ى مصالح فردى و اجتماع براى ارضاء ميل جنسى راهى را برگزيده كه هم از مفاسد محدوديتها و عقده هاى ناشى از آن به دور است و هم نتايج نكبت بار آزادى و بى بند و بارى دامنگير آن نمى شود.

اسلام از يك سو مسلمان را از تجرد و تنهايى و كناره جويى از اجتماع باز مى دارد، و از سوى ديگر براى ارضاء ميل جنسى - در حد نياز طبيعى - ازدواج و همسرگزينى را پيشنهاد مى كند و حتى در آنجا كه خطر طغيان غريزه و انحراف باشد، ازدواج را واجب مى داند...

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  13  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

عزوبت از نظر اسلام

اسلام نه تنها مجرد ماندن و بى همسر زيستن را نمى پسندد، بلكه آن را در خور نكوهشى شديد مى داند. رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: خوبان امت من همسرداران و بدان آن عزبها و بى همسرانند.(1)

عبدالله بن مسعود مى گويد:

در يكى از جنگها در ركاب پيامبر(صلى الله عليه وآله) بوديم و چون - همسرانمان همراهمان نبودند - از جهت جنسى به دشوارى مى گذرانديم; از آن حضرت پرسيديم: آيا جايز است غريزه جنسى را در خود به كلى از بين ببريم؟ آن

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- بحارالانوار، ج 103، ص 221 .

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  14  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

حضرت ما را از اين كار بازداشت...(1)

با توجه به خطرات سركوبى غريزه و عواقب نامطلوبى كه به دنبال دارد - و از پيش بدانها اشاره شد- ارزش و اهميت اين نظريه، روشن تر مى شود.

رهبانيت در اسلام

رهبانيت - (ترك دنيا و لذتها) - در اسلام مذمت شده و ممنوع است و مسلمانان مى بايد از آن بپرهيزند. پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: لَيْسَ فى اُمَّتى رُهْبانيَّةٌ...(2) آن گرامى چون شنيد يكى از يارانش - عثمابن مظعون- زن و زندگى را رها كرده و به روزه گرفتن و شب زنده دارى پرداخته است; خشمگين از منزل بيرون آمد و خود را به

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- صحيح مسلم جزء 4، ص 130 .

2- بحارالانوار، ج 70، ص 511 .

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  15  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

او رسانيد و فرمود:

«خداوند مرا براى رهبانيت نفرستاده، بلكه مرا با دينى معتدل و آسان و بدون دشوارى برانگيخته است; من روزه مى گيرم، نماز مى خوانم و بازنان نيز آميزش دارم. هر كس دين فطرى مرا دوست دارد بايد به سنت و روش من عمل كند; و ازدواج از روشها و سنتهاى من است...»(1)

ازدواج در اسلام

در منابع اسلامى به ازدواج تشويق بسيار شده، براى نمونه به اين آيه از قرآن كريم توجه كنيد:

از جمله ى نشانه ها و آيه هاى او (پروردگار) اينكه برايتان از خودتان همسرانى آفريده تا به آنها آرام گيريد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- وسائل ج 14، ص 74.

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  16  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

و ميان شما دوستى و مهربانى نهاده است...(1)

پس ازدواج از ديدگاه قرآن نه تنها، پليدى نيست بلكه وسيله يى است براى آرامش و سكون و مايه يى است براى محبت و مهر و راستى; آرامش ازدواج را كسانى بيشتر درك مى كنند كه رنج تنهايى و نابسامانى مجرد زيستن را چشيده از روح پرتلاطم و پريشان جوانان مجرد، آگاه باشند.

پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد:

«جوانها! هر كدام توانايى داريد، همسر اختيار كنيد زيرا ازدواج، چشم را از نامحرم بهتر مى پوشاند و پاكدامنى نيكوترى مى بخشد...»(2).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- سوره ى روم آيه ى 21 .

2- مستدرك الوسائل، ج 2، ص 531، حديث 21 .

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  17  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

و نيز آن گرامى مى فرمايد:

«هركس ازدواج كند نيمى از دين خود را احراز كرده است».(1)

آرى، آنگاه كه با ازدواج، غريزه ى جنسى مهار شد، و روح پراضطراب جوان اعتدال و آرامش يافت، حقايق زندگى را بهتر درك مى كند و به سوى دين و سعادت خود سريعتر گام بر مى دارد و براى رسيدن به اين هدف، بر همگان لازم است كه با همكارى عمومى وسائل ازدواج و شرايط آن را فراهم سازند تا جوانان، از جوانى پر نشاطى برخوردار شوند و در آغوش خوشبختى گلهاى مهر را ببويند... تا در بهار جوانى باران رحمت بر آنها ببارد و پاكيشان را لكه ى گناهى آلوده

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- وسائل الشيعه، ج 14، ص 5 .

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  18  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نسازد و جانشان در ظلمات اندوه سرگردان نماند و ديدگانشان به هرزگى نگرايد... تا غرورشان نشكند و شورشان به شر تغيير نيابد.

مشكلات ازدواج و راه حل آنها

همه ساله آثار فجايع و سرسام آورى از بى بندوبارى هاى جهانى منتشر مى شود كه همه ى متفكران را نگران مى كند اين ها سندهاى زنده ى انحطاط فرهنگ غربى و نتايج شوم بى عفتى و بى بند و بارى در جوامع بظاهر پيشرفته ى آنهاست.

بديهى است كه اگر موانع راه ازدواج برداشته شود و پسران و دختران زودتر همسر اختيار كنند، اين گونه فجايع از بين مى رود. متفكران غربى خود نيز نگرانند، و دريافته اند كه تنها راه حل همان است كه اسلام توصيه

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  19  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

كرده است، «ويل دورانت» مى گويد: اگر راهى پيدا شود كه ازدواج در سالهاى طبيعى انجام گيرد، فحشاء، بيماريهاى خطرناك، تنهايى، بى ثمر، و عزلت ناپسند و انحرافات كه زندگى معاصر را لكه دار كرده است تا نصف تقليل خواهد يافت(1).

مشكلات ازدواج

1 - مشكل اقتصادى و نبودن در آمد كافى:

در جهان كنونى، بين بلوغ جنسى و بلوغ اقتصادى فاصله افتاده است و همين امر موجب وحشت جوانان از ازدواج مى شود و آن را همچون هيولائى در نظرشان مجسم مى سازد و سنگينى بار اقتصادى جوان را ناگزير مى سازد كه به اين زوديها تن به ازدواج ندهد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- اصول روانشناسى انگيزه هاى روانى، ص 496، ترجمه ى ع - سبحانى.

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  20  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

رشد جنسى مانند سابق زود دست مى دهد ولى رشد اقتصادى ديرتر مى رسد، تأخير ازدواج هم امرى دشوار و غيرطبيعى مى نمايد و سرانجام شعله هاى شهوت سر برمى آورد و عوامل محيط نيز آن را دامن مى زند و كفّ نفس مشكل مى گردد.

از اين رو ما به جوانان سفارش مى كنيم كه توقعات خود را در زندگى كاهش دهد و بدانند هيچكس در آغاز جوانى تمام نيازمنديهايش به طور دلخواه رفع نشده است، بايد با توجه به واقعيتهاى زندگى، زنجير تشريفات نابجا را از دست و پاى خود باز كنند، چشم هم چشميها، و تقليدهاى غلط را كنار بگذارند و همينكه احساس كردند شرايط اوليه و عاقلانه ى ازدواج برايشان فراهم است اقدام كنند.

قرآن كريم مى فرمايد: وسائل ازدواج پسران و

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  21  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

دختران مجرد را فراهم آوريد، چنانچه آنان تهيدست باشند خداوند به فضل خود آنان را بى نياز مى كند.(1)

2 - بالا رفتن هزينه ى ازدواج

مشكل ديگر، بالا رفتن هزينه ى ازدواج است، زياد شدن مهريه ها، توقعات بيجا و اشكالتراشى عروسها و اولياء آنان و تشريفات و پيرايه هاى ديگرى كه به ازدواج بسته اند جوانان را نسبت به زناشوئى بدبين و از اقدام به آن نااميد مى سازد. آيا مسئول اين سنت هاى غلط كيست؟

شايسته است دختران و پدران و مادرانشان، پيام رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) را بشنوند و با پيروى از آن واقعيت را دريابند و از هوا و هوس بپرهيزند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- سوره ى نور، آيه ى 32 .

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  22  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

آن گرامى فرمود: آنگاه كه كسى (خواستگارى) نزد شما آيد كه از اخلاق و دين او راضى هستيد (و مى پسنديد) با او وصلت كنيد، اگر سر باز زنيد فتنه و فساد بزرگى در زمين روى مى دهد...(1)

و نيز فرمودند: بهترين زنان امت من زيبارويان كم مهريه اند...(2).

امام صادق(عليه السلام) فرمودند: از بركت زن اين است كه كم خرج باشد....(3)

هم شأن بودن

يكى از علل توقعات بيجا و تشريفات غلط، نفهميدن معناى «هم شأنى» است، چه بسيارى ازمردم چيزهايى را از ويژگيهاى هم شأن بودن مى پندارند كه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- وسائل، ج 14، ص 51 .

3و2- وسائل، ج 14، ص 78 .

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  23  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

جز پيرايه و تشريفات نيست و از آنچه ملاك هم شأن بودن واقعى است غفلت دارند. برخى مى گويند چطور دخترمان را شوهر بدهيم!... هنوز يك شوهر ايده آل كه از نظر زندگى، ثروت، مقام، فاميل، وسايل لازم و... هم شأن دخترمان باشد پيدا نكرده ايم.

گروهى كه از اين همه قيد و بند به ستوه آمده اند گناه را به گردن اجتماع مى افكنند و نمى انديشند كه خود ماييم كه سازنده ى چنين اجتماعى هستيم.

در اسلام، هم شأن بودن، برابرى از نظر مال و مقام و ديگر جهات مادى نيست، بلكه اگر دو نفر از نظر دينى و اخلاقى همانند باشند هم شأن يكديگرند.

جويبر، مردى از اهل يمامه بود كه درمدينه به حضور پيامبر(صلى الله عليه وآله) شرفياب شد و به اسلام اعتقاد نيكويى پيدا كرد. و چون مردى كوتاه، نيازمند، برهنه،

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  24  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

سياه چرده و زشت منظر بود; پيامبر(صلى الله عليه وآله) بسيار از او دلجويى مى كرد و نيز به فرمان آن گرامى، جويبر شبها در مسجد مى خوابيد.

به تدريخ بر شماره ى مهاجران و غريبان بى پناهى كه خوابگاهى جز مسجد نداشتند افزوده شد.

به پيامبر(صلى الله عليه وآله) وحى شد كه آنان را در جائى بيرون از مسجد مسكن دهد. رسول خدا(صلى الله عليه وآله) به فرمان خدا عمل كرد و دستور داد براى (بى پناهان) جايگاهى جداگانه بنا كردند كه بعدها «صفه» نام گرفت، و آنان را بدين جهت اصحاب صفه مى ناميدند...

روزى پيامبر(صلى الله عليه وآله)به رأفت و دلجويى در جويبر نگريست و به او پيشنهاد فرمود براى خود همسرى برگزيند...

جويبر گفت: پدر و مادر فدايت باد، كدام زن به همسرى من رغبت مى كند؟ به خدا قسم نه حسب و

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  25  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نسبى دارم و نه ثروتى، و از زيبايى نيز بى بهره ام.

پيامبر(صلى الله عليه وآله)فرمود: اسلام رسوم جاهليت را از ميان برداشت، آنانكه در آن هنگام ناچيز بودند اينك با گرويدن به اسلام عزيزند و آنانكه در جاهليت (در پناه پول و قدرت و قبيله) خود را عزيز مى پنداشتند،امروز (اگر به فرمان خدا سرفرود نياورند) از ديدگاه اسلام بدبخت و سرافكنده و ناچيزند.

جوبير! انسانها همه از سپيد و سياه و عرب و عجم، فرزند آدمند و آدم را خدا از خاك آفريد، در رستاخيز، بهترين آدميان كسى كه فرمانبردارتر و پرهيزكارتر باشد... بنابراين هيچيك از مسلمانان را امتيازى بر تو نيست مگر به تقوى و پرهيزگارى...

آنگاه فرمود: به خانه ى زيادبن لبيد كه از اشراف قبيله ى خويش است برو و بگو رسول خدا مرافرستاده

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  26  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

است تا دخترت ذلفا را به همسرى من درآورى.

جويبر به فرموده ى پيامبر(صلى الله عليه وآله) به خانه ى زيادبن لبيد رفت و اجازه خواست. و داخل شد، و پيام پيامبر را رسانيد...

زياد با شگفتى پرسيد: آيا پيامبر(صلى الله عليه وآله) ترا فقط به همين منظور فرستاد است؟

جويبر گفت: من بر رسول خدا دروغ نمى بندم.

زياد گفت: ما دخترانمان را فقط به كسى تزويج مى كنيم كه هم شأن خودمان و از انصار بوده باشد; تو بازگرد تا من خود پيامبر را ملاقات كنم و عذرم را معروض دارم.

جويبر بازگشت در حاليكه با خود مى گفت: به خدا قسم اين رفتارتان با فرمان و گفتار پيامبر(صلى الله عليه وآله) سازگار نيست...

ذلفا، دختر زياد در گوشه اى ايستاده بود و گفتار جويبر را مى شنيد. پدر را به خلوت خويش خواند و جويا شد كه: با جويبر چه مى گفتى؟

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  27  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

زياد گفت: جويبر به خواستگارى تو آمده بود و مى گفت پيامبر فرموده است تو را به همسرى جويبر درآورم!

ذلفا گفت: زود او را بازگردان، به خدا سوگند او بر پيامبر دروغ نمى بندد...

زياد جويبر را بازگرداند و خود به حضور پيامبر(صلى الله عليه وآله)شرفياب شد و گفت: پدر و مادر قربانت باد، جويبر چنين پيغامى از جانب شما آورده، شما مى دانيد كه ما جز به هم شأنمان دختر نمى دهيم...

پيامبر(صلى الله عليه وآله)فرمود:

جويبر مؤمن است و مرد مؤمن هم تراز زن مؤمن و مرد مسلمان هم پايه ى زن مسلمان است، (اَلْمُؤمِنُ كُفُوٌ لِلْمُؤْمِنَةِ وَالْمُسْلِمُ كُفو لِلمسلِمةِ)... جويبر را به دامادى بپذير و او را از خويش مران و بهانه مياور.

زياد بازگشت و آنچه را كه رسول الله(صلى الله عليه وآله) فرموده بود

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  28  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

به دختر باز گفت.

ذلفا با ايمان كامل از پدر خواست تا فرمان پيامبر(صلى الله عليه وآله)را عملى سازد و گفت: اگر نافرمانى كنى كافر مى شوى!

زياد، چون دختر را بدين وصلت راضى و خشنود ديد، جويبر را ميان بستگان خود آورد و ذلفا را بدو تزويج كرد و چون جويبر خانه يى براى سكونت نداشت، خانه يى هم به او بخشيد تا جويبر و ذلفا زندگى تازه ى خود را به آسودگى در آن آغاز كنند...(1)

بايد يادآور شويم، آنانكه طولانى بودن دوران تحصيل راموجب تأخير ازدواج و مانع آن مى دانند در اشتباهند. زيرا ازدواج نه تنها لطمه يى به تحصيل نمى زند، بلكه آسودگى و آرامش به دست آمده از

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- اقتباس از فروع كافى، ج 5، ص 341 .

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  29  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

زناشويى به تحصيل و ادامه ى آن كمك مى كند. اينكه مى گويند تا جوان مدرك تحصيلى نگيرد و كارى دست و پا نكند و اوضاع ماليش را سرو سامان نبخشد نبايد ازدواج كند; حرف بى پايه و اساسى است; زيرا چنانكه گفتيم موانع اقتصادى بيشتر زاييده ى سنت هاى غلط و خودساخته است، اگر خانواده ها به دستورات اسلامى عمل كنند و سطح توقعات را پايين بياورند و دست از خرافات و چشم و هم چشمى ها بردارند; ازدواج كه براى جوانان نيازمند مهلك و ترسناك جلو مى كند، آرام و ساده و دلپذير مى شود.

به تعبير روشن تر اگر دانش پژوهان دست از خواسته ها و هوس هاى بيجا بشويند و ارزش هاى واقعى را از بنيان هاى خرافى و موهوم تميز دهند، و پدر و مادر دختران نيز با شناخت صحيح آداب اسلامى و

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  30  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

رسوم واقعى دين هر چه بيشتر سطح هزينه و مخارج و چشم داشت ها را كم كنند، خود به خود راه ازدواج محصلين هموار شده و آنان مى توانند در ضمن تحصيل اقدام به ازدواج نمايند.

ازدواج بدون تشريفات عروسى

راه حل ديگر براى ازدواج محصلين آن است كه با انتخاب همسر مورد نظر، مراسم ازدواج شرعى و عرفى را انجام دهند ولى مراسم عروسى را پس از پايان تحصيل برگزار كنند و بدين ترتيب در طول مدت تحصيل از طغيان غرائز و انحرافات ناشى از آن مصون مى مانند...

در پايان به همه ى جوانان مجرد، (دختران و پسران) سفارش مى كنيم پيش از ازدواج آگاه و بيدار باشند تا غريزه ى جنسى اختيار و آزاديشان را سلب نكند و آنان را برده و بنده ى هوسها نسازد.

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  31  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

جوانان، نخست بايد بكوشند با توجه به خداوند اراده و تقوى(خوددارى) را در خود نيرومند سازند، زيرا شرط اصلى در پاك ماندن تقواى درونى انسان است و چه بسا اگر در جوان نيروى تقوى نباشد حتى بعد از ازدواج نيز، هوسها و خواهشهاى شيطانى او را به هرزگى و ناپاكى بكشانند.

مولاى ما اميرمؤمنان(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: بر نيروى شهوت، پيش از آنكه نيرومند شود پيروز شو، چه اگر نيرومند شود بر تو حكومت مى كند و تو را (تا ديار پستى و خوارى) مى كشاند و آنگاه ديگر توان ايستادگى در برابرش را ندارى...(1)

و نيز همان گرامى فرمود: مغلوب شهوت، از برده

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- غررالحكم، طبع نجف، ص 224 .

  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  32  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

خوارتر است...(1).

به اميد آنكه جامعه ى انقلابى ما با پياده كردن نظام اسلامى و با چنگ زدن به تعليمات اصيل مذهب، هرچه زودتر همه ى موانع ازدواج بموقع جوانان را از ميان بردارد و بر همه ى تشريفات غلط و رسوم و آداب دست و پاه گير - كه در شرايط طاغوتى و يا از سوى دستهاى پنهان و آشكار استعمار تحميل شده اند - خط بطلان بكشد. و سپاس خداى را كه طليعه انوار اسلام از هم اكنون در زندگى جوانان ديده مى شود، و در همين مدت كه از انقلاب مقدس اسلامى مى گذرد نمونه هاى راستين از «ازدواج اسلامى» جوانان را شاهد بوده ايم كه در كمال عفت و تقوى و بدور ازتشريفات غلط زندگى مشترك را آغاز كرده اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- غررالحكم، ص 218 .

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی