آغـاز وحى

دوره سوم، شماره هفت

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  2  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

نام جزوه: آغاز وحى

نويسنده: هيأت تحريريه مؤسسه در راه حق

ناشر: مؤسسه در راه حق قم - تلفن 2-7743221

تيراژ: 20000 جلد

نوبت چاپ: تابستان 78

چاپخانه: سلمان فارسى قم

نوبت چاپ : مكرّر

تاريخ چاپ : 1378 هـ ش

قطع : جیبی

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  3  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

رسالت جهانى محمد(صلى الله عليه وآله)

تاكنون، از دفتر حيات محمد(صلى الله عليه وآله) صفحاتى را ورق زده ايم و شمّه يى از زندگى پرنشيب و فراز آن حضرت راخوانده ايم و اينك يكى از حساس ترين فرازهاى تاريخ حيات او را مى خوانيم:محمد(صلى الله عليه وآله) چهل سال در ميان اجتماعى بى سرپرست و لجام گسيخته مى زيست كه آثار تمدّن و انسانيّت در آن به چشم نمى خورد. و اين اوضاع روح لطيف آنحضرت را مى آزرد. محمد(صلى الله عليه وآله) در جامعه، جز تاريكى جهالت چيزى نمى ديد. به كعبه مى رفت، به جاى خداپرستى، بت پرستى مى ديد.كعبه

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  4  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

را ترك مى گفت و به ميان مردم مى رفت، در آنجا هم از مشاهدات خود دلگير مى شد. از افكار و عادات پليد قوم خود اندوهگين مى گرديد. از وضع نابسامان مستمندان و فقرا رنج مى برد. از سقوط زنان به نازل ترين موقعيت هاى اجتماعى، شيوع قمار، شراب، آدم كشى و جنايت سخت متأثر مى شد و همه اينها، روح لطيف آن حضرت را مى آزرد. زمانى كه تجارت مى كرد و با مردم معاشرت داشت ، تضادهاى اخلاقى مردم باعث كدورت خاطر او مى گرديد و مجبور مى شد براى استراحت وعبادت به جايى برود كه روحش آرامش يابد و بدين منظور، به كوه حرا مى رفت و به مشاهده ى آثار رحمت خداو پديده هاى عالم آفرينش

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  5  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

مى پرداخت.(1)

محمد در چهل سالگى

محمد(صلى الله عليه وآله)به چهل سالگى رسيد و براى انجام رسالت جهانى و آسمانى خود آماده گرديد.(2)روزى در كوه حرا بود كه ناگهان، جبرئيل (فرشته وحى) بر او پديدار شد و گفت: بخوان!...

محمد(صلى الله عليه وآله) گفت: چه بخوانم؟ و به حالتى عجيب فرو رفت، دوباره همان صدا را شنيد كه آشكار و روشن گفت: بخوان، اى محمّد!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 1 ـ بحار الانوار، ج 18، ص 206 .

2 ـ مناقب، ج 1، ص 40 .

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  6  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

و در مرتبه سوم، جبرئيل تكرار كرد(1)«بخوان به نام پروردگارت كه آفريد - آفريده انسان را از خون بسته شده - بخوان و خداوند تو از همه كريم تر است - خدايى كه نوشتن را تعليم داد - و به انسان آنچه نمى دانست آموخت».(2)

شور و هيجان وصف ناپذيرى سراسر وجودش را فرا گرفت; زيرا با دنياى بزرگ و عالى ترى ارتباط پيدا نموده بود. با فرشتگان...،باجبرئيل...،باملكوت اعلى...، روح او تكيه گاهى بزرگ، مقدس و آشنايى

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ اقتباس از كامل التواريخ، ج 2، ص 48 ونيز تاريخ طبرى، ج 3، ص 1148 .

2 ـ سوره ى علق، (به قول مفسرين بزرگ اولين سوره اى بود كه بر پيامبر اسلام نازل شد.)

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  7  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

صميمى و هميشگى يافته بود. او در خود قوّت پيامبرى مى ديد و هيچ اضطراب ونگرانى در قاموس وجودش مفهوم نداشت، هر چه بود اطمينان و آرامش بود.

آيا محمّد(صلى الله عليه وآله)در غار «حرا» دوره تعليمات را مى گذراند؟!

اين سؤالى است كه بعضى از مستشرقان و نويسندگان خارجى به آن پاسخ مثبت داده و گفته اند: «محمد (صلى الله عليه وآله)در غار حرا مفاد انجيل وتعليمات انبياء را از نظر مى گذراند و غرق در تأمّل و تفكّر بود و از اين عالم بسى لذّت مى برد»(1)

مفهوم اين جمله آن است كه محمد(صلى الله عليه وآله)مردى «خود ساخته» بود كه بامطالعه و تفكّر در تورات و

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن، ص 19 .

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  8  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

انجيل، دين اسلام را اختراع كرد، ولى شواهد برخلاف آن است كه در ذيل به بعضى از آنها اشاره مى شود :

1 - اگر پيامبر اسلام، قرآن را از انجيل و تعليمات انبياء گرفته بود، بايستى مطالب قرآن مشابه تورات و انجيل باشد، در صورتى كه مفاد تورات وانجيل با قرآن تفاوت كلى و اساسى دارد .

2 - عبارات و جمله بندى هاى زيبا و شگفت انگيز قرآن كه بزرگ ترين اديبان عصر قرآن واعصار ديگر را به زانو درآورده است، اثبات مى كند كه پيامبر اسلام به طور مستقيم با مبدأ جهان ارتباط داشته و بى شك، اين كلمات و جملات در هيچ كتابى وجود نداشته است تا پيامبر از آن اقتباس نمايد و فرا گيرد .

3 - در هيچ مدرك معتبر و اصيل، خبرى از اين مطلب نيست، بلكه اين شايعه از ساخته هاى پدران

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  9  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

روحانى مسيحى! و مستشرقان مغرض غربى است .

4 - اگر قرآن با مطالعه «عهدين» به وجود آمده بود، كسانى كه مى خواستند در مقابل قرآن، آياتى را جعل و با آن مبارزه كنند، البته به تورات وانجيل كه در دست آنها بود مراجعه مى كردند و بدون زحمت به هدف خود مى رسيدند .

5 - «همه معتقدند كه محمد(صلى الله عليه وآله)تحصيل نكرده است»(1)

آيا هيچ عاقلى باور مى كند كه يك انسان درس نخوانده، در محيطى جهل پرور و دور از علم ودانش و بى بهره از كتاب علمى، چنين كتاب جهانى را كه مملوّ از معارف و حقايق است به ارمغان بياورد .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ عذر تقصير به پيشگاه محمد، ص 18 .

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  10  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

بايد از اين آقايان پرسيد كه پيامبر اسلام چگونه مفاد تورات و انجيل رامطالعه مى كرد، آيا مردى كه در تمام طول عمر به مكتب نرفت و معلّمى نديد، مى توانست مطالبى را از گذشته و آينده خبر دهد؟!

وحى چيست؟

آنچه مسلم است، ميان خداوند عالم وپيامبران ارتباطى برقرار بوده است و آنان حقايق را از مبدأ جهان مى گرفته اند و اين ارتباط در اثر تكامل نفس و تقويت روح آنان بوده است .

البته، توجه داريد كه اگراين ارتباط از انبياء گرفته شود، آنها هيچ ندارند، همه ى مقامات پيامبران در اين است كه قابليت ارتباط با مبدأ جهان را دارا بودند، لذا هر چه مى گفتند، هيچگونه ابهام وپيچيدگى در آن نبود،

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  11  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

بلكه صد در صد مى دانستند كه چيست و از كجا آمده است، برخلاف «كشف» ادعائى كه گروهى كه ممكن است براثر رياضت وعوامل ديگر حاصل مى شود. و صاحبان آن به مطالبى مى رسند كه نمى دانند از كجا است، بلكه غالباً با گمان و خيال همراه وگاهى از اوقات هم مخالف واقع است.

البته، امتياز انبياء بر اين گروه چنان روشن است كه نيازى به توضيح ندارد; زيرا پيامبران الهى هر چه مى گويند و مى بينند، حقيقت است وحتى براى نمونه يك نقطه ى ابهام هم در آنها راه ندارد. بنابراين، «وحى» ارتباطى بوده است ميان خداوند و پيامبران و اين ارتباط، گاهى به وسيله «جبرئيل» فرشته ى مأمور وحى و گاهى بدون واسطه انجام مى گرفت.

آيا «وحى» يك نوع بيمارى است؟!

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  12  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

پاره يى از نويسندگان غربى كه بى شك مغرض بوده اند، درباره ى نزول وحى بر پيامبر ما، دچار هذيان گويى شده آن را يك نوع بيمارى به نام «هيسترى»(1)Hysterieمعرفى كرده اند، ولى خوشبختانه، اين تهمت به اندازه اى واهى و بى اساس است كه محتاج به شرح و بيان نيست; زيرا اين مرض با عوارض و حالاتى همراه مى باشد كه هيچ يك از آنها در وجود پيامبر ما ديده نشده است.

به قول «جان ديون پورت»: اين كه گفته اند محمد(صلى الله عليه وآله)تحت تأثير ضربات «صرع» واقع مى شد، از گفته هاى بى اساس و از اظهارات ناهنجار يونانى ها است كه خواسته اند به وسيله ى تهمت، شخصيت حضرت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ هيسترى، بيمارى روحى، خيالى وعصبى است .

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  13  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

محمد(صلى الله عليه وآله) را لكه دار كرده و خصوصيات اخلاقى او را مورد نفرت وانزجار جهان مسيحيت قرار دهند;(1)زيرا آن اضطراب و فريادهاى جان خراش كه مخصوص «هيسترى» است، در سنگين ترين حالات وحى هم در پيامبر اسلام مشاهده نشد.

ديگر اين كه: هنگامى كه اين حالات از شخص مبتلاى به هيسترى برطرف مى شود و به حال عادى باز مى گردد، از آنچه ديده و يا شنيده چيزى در يادش نيست، و اين درست برعكس حالات حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) است; زيرا او در اثناء وحى سخن نمى فرمود، ولى پس از پايان آن، مطالبى كه به او وحى مى شد بازگو مى كرد و آنچه ديده ويا شنيده بود را اعلام

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ عذر تقصير، ص 20 .

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  14  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

مى داشت.

علاوه براين، سخن هايى كه يك «هيستريك» مى گويد، عموماً مربوط به خيالاتى است كه از اعصاب كوفته ورنجيده ى او سرچشمه مى گيرد; مثل اين كه بيمار صورت هاى وحشتناك و مهيبى كه او را تهديد به قتل و اذيّت مى كند مى بيند و كلمات او در اين زمينه دور مى زند.

ولى هيچ كس تاكنون نديده مطلبى كه شخص هيستريك مى گويد، علم وقانون وهدايت باشد ; مانند قوانين اسلام كه هنوز پس از 14 قرن، كوچكترين ايراد صحيحى به آن وارد نشده است.

وحى و علم امروز

ظهور و پيشرفت اكتشافات علمى، برخلاف آنچه بعضى تصور مى كردند، نه تنها از موقعيت و اهميّت

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  15  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

دين حنيف اسلام كم نكرد، بلكه برعكس، مبانى و اصول آن را تأييد و تقويت نمود .

پيدايش رادارها، بى سيم ها و تله تايپ هاى مخابراتى ثابت كرد كه موضوع وحى هيچگونه تعارض و مخالفتى با نواميس طبيعت و اسرار آفرينش ندارد; زيرا خداوندى كه اين اسرار ارتباطى را در اختيار بشر قرار داده،مى تواند ميان خود و پيامبرانش نيز ارتباط و يژه يى برقرار سازد، گر چه از نوع اين اختراعات و قابل مقايسه با آنها نيست.

همچنين، پيدايش و گسترش علم «احضار ارواح»، «خوابهاى مغناطيسى»، «تله پاتى» (انتقال تفكر) و «تله پسى شى» (تأثير روحى)، روشن ساخت كه حقايق جهان ما، محصور در چهار چوب اين محسوسات نيست.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  16  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

و در نتيجه، علم و تاريخ شهادت مى دهد كه پيامبر اسلام برگزيده ى خداوند براى هدايت و ارشاد بشر از گردابهاى ژرف و خطرناك فساد و جهالت مى باشد و اين همه افكار عالى و برنامه هاى مترقّى از دريچه ى «وحى» به او رسيده است.

جهان اسلام به پيشواى بزرگ خود حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) افتخار مى كند كه نه تنها برنامه ى آسمانيش دنياى آن روز را حيات و سعادت بخشيد، بلكه پس از گذشت 14 قرن، راهنماى جهان متمدّن امروز است ودانشمندان عالم هر روز به عظمت و عمق قوانين و دستورات آن حضرت ـ بيش از پيش - پى مى برند.

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی