شعبان المعظم ماه رسول خدا


فضیلت ماه شعبان

بدان كـه شعـبان ماه بسيار شريفى است و مـنسوب است بـه حـضرت رسول خدا (صلى الله عليه و آله) و آن حضرت اين ماه را روزه مى داشت و وصل مى كرد به ماه رمضان و مى فرمود شعبان ماه من است هر كه يك روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت او را واجب شود و ماهى است كه زياد مى شود در آن روزى هاى بندگان ، از براى ماه رمضان و زينت مى كنند در آن بهشت ها را و در فضيلت روزه اش روايات بسيار است ، حتى وارد شده كه نفع مى بخشد براى كسى كه العياذ بالله مرتكب خون حرام شده باشد
 
با آن كه روايت شده از حضرت امام صادق عليه السلام كه هر كه بكشد مرد مؤ منى را بـه او گـويـند بمير به هر طورى كه مى خواهى به مذهب يهود يا نصارى يا مجوس و عنه عليه السلام قال :من اعان على مؤ من بشطر كلمه جآء يوم القيامه مكتوب بين عينيه آيس من رحمه الله .
ترجمه - از امام صادق عليه السلام روايت شده كه فرمود: هر كسى بر عليه مؤ منى به يـك كـلمـه (بـدگويى) كمك نمايد روز قيامت در حالى محشور مى شود كه بر پيشانى او نوشته شده است (مايوس از رحمت خداوند.(
اعمال مشتركه:
1ـ در هر روزى هفتاد مرتبه بگويد: (استغفرالله و اسئله التوبه )

2ـ در هـر روز هفتاد بار بگويد: استغفر الله الذى لا اله الا هو الرحمن الرحيم الحى القيوم و اتـوب اليه ، و در بعضى روايات (الحى القيوم ) پـيـش از (الرحمن الرحيم) است و عمل به هر دو خوب است . و از روايات مستفاد مى شود كـه بهترين دعاها و اذكار در اين مـاه استغفار است .
3- در هـر روز در وقـت زوال و در شب نيمه اين صلوات را بـخواند:اللهـم صل على محمد و آل محمد شجره النبوه ...
4ـ بخواند مناجات مرويه از حجج طاهره عليهم السلام اللهم صل على محمد و آل محمد و اسمع دعائى ...
5ـ تصدق كند در اين ماه اگر چه به نصف دانه خرما باشد تا حق تعالى بدن او را به آتش جهنم حرام گرداند و روايت است كه بهترين اعمال در اين ماه تصدق كردن و طلب آمرزش نمودن است .
6ـ در مجموع اين مـاه هـزار بار بگويـد:لا الله الا الله و لا نعبد الا اياه مخلصين له الدين ولو كره المشركون .كـه ثواب بسيار دارد و از جمله آنكه عبادت هزار ساله در نامه عملش بنويـسند.
7ـ روزه دوشنبه و پنج شنبه اين ماه براى حوائج دنيا و آخرت نافع است .
8ـ در هـر پنج شنبه اين ماه ، دو ركعت نماز كند در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه توحيد و بـعـد از سلام صد بار صلوات بفرستد. و روزه اش نيز فضيلت دارد و روايت شده كه در هـر روز پـنـج شنبه ماه شعبان زينت مى كنند آسمانها را پس ملائكه عرض مى كنند خداوند بـيامرز روزه داران ايـن روز را و دعاى ايـشان را مـستجاب گردان .
9- در اين ماه صلوات بسيار بفرستد.
10ـ از روز جمعه آخرماه تا آخر ماه (اين دعا را) بخواند: اللهم ان لم تكن غفرت لنا فيما مضى من شعبان فاغفرلنا فيما بقى منه .
اعمال مُختصّه :
روز اول : روزه اش فضيلت دارد و وارد شده كه بهشت براى او حتما واجب مى گردد.
روز سوم : روز مباركى است و موافق مشهور روز ولادت با سعادت حضرت سيدالشهداء عليه السلام است ، در سال سوم هجرى قمرى در مدينه طيبه و بنابر ولادت (اين روز) روزى است كه ملائكه آسمانها بـه تهنيت پيامبر صلى الله عليه و آله به اين مولود مسعود آمدند و از خاك قبرش براى جدشآوردند و آن جناب را تعزيت نيز گفتند و فطرس مـلك يـا (دردائيل) پناه به آن طفل معصوم و امام مظلوم برد و حق تعالى او را ببخشيد و به جاى خودش برگردانيد .
و از براى روز سوم چند عمل است :
1ـ روزه
2ـ خواندن دعاى : اللهم انى اسئلك بـحق المولود فى هذا اليوم ...
3ـ خواندن دعاى (اللهم انت مـتعالى المكان ..) و اين آخرين دعائى است كه حضرت امام حسين عليه السلام خواندند در آن روزى كه كفار دور او را احاطه كرده بودند
و علماء اين دعا را از دعاهاى روز سوم اين مـاه گرفته اند و بدان كه سه دعا نـقل شده كه امام حسين عليه السلام هر سه را در روز عاشوراء خواندند.
 
اول دعائى است كـه در وقـت صـبح عاشوراء خواندند و دست به درگاه الهى بلند كرد و فـرمـود: (اللهـم انـت ثـقـتـى فى كل كـرب ...
 
دوم اين دعا است كه تعليم امام زين العابدين عليه السلام فرمود در آن روز در وقتى كه آن حضرت را (خون) در برگرفت و خونها از بدن مباركش مى جوشيد:
بحق يس و القرآن الحكيم و بحق طه و القرآن العظيم يا من يقدر على حوائج السائلين يا من يعلم ما فى الضمير يا منفس عن المكروبين يا مفرج عن المغمومين يا راحم الشيخ الكبير يا رازق الطفل الصغير يا من لا يحتاج الى التفسير صل على محمد و آل محمد و افعل بى كذا و كذا.
سـوم دعـاى (اللهم انـت متعالى المكان ...) است كه آخرين دعاى حضرت بوده است .
 
عـلامـه مجلسى فرموده كـه زيارت آن حضرت عليه السلام و غسل زيارت در اين روز مـستحب است و بدان نـيـز كـه در مثل چنين روزى از سال شصتم هجرى قمرى جناب سيدالشهداء وارد مكه معظمه شد.
روز پنجم :
در سال چهارم هجرى قمرى بنابر روايتى ولادت امام حسين عليه السلام واقع شده است ، عـلامـه مجلسى فـرمـوده ، كـه اگر احتياطا امروز و روز سوم را حرمت بدارند و اعمال آن روز را در اين روز (روز پنجم) نيز بـه عمل آورند خصوصا زيارت ، بهتر است .

شب سیزدهم :

اولین شب از لَیالى بیض است و كیفیّت نماز امشب و دو شَبِ بعد در ماه رجب گذشت.
شب نيمه شعبان:
شب بـسيار مباركى است و بعد از شب قدر افـضل ليالى است و حق تعالى بفضل خويش در اين شب به بندگان خود عطا مرحمت فرمايد و گناهان ايشان را بيامرزد و سـائلى را از درگـاه خويش رد نكند مگر آنكه معصيتى از خدا طلب نمايد و روايت است كه ؛ از اول ايـن شب تا آخر آن از جانب حق تعالى ندا مى رسد كه آيا استغفار كننده اى هست كه طـلب آمرزش كند از گناهان خود تا من او را بيامرزم آيا كسى هست كه طلب روزى كند تا من او را روزى دهم .
و از جمله بركات اين شب مبارك آن است كه ولادت با سعادت سلطان عصر امام زمان ــارواحنا له الفداءـ در سحر ايـن شـب ودر سال 255 هجری قمری در سر من راى (سامراء) واقع شده و باعث مزيد شرافت اين ليله مباركه شـده و از بـراى اين شب چند عمل است :
1ـ غـسل است كه باعث تخفيف گناهان مى شود.
2ـ احياء اين شب است به نماز و دعا و استغفار چنانچه امام زين العابدين عليه السلام عمل مى نمودند.
3ـ زيارت حضرت امام حسين عليه السلام اسـت كـه افـضل اعمال اين شب و بـاعث آمرزش گناهان است و هر كه خواهد با او مـصـافـحـه كـنـد روح صـد و بيست چهار هزار پيامبر زيارت كند آن جناب را در اين شب ، و اقـل زيـارت آن حـضرت آن است كه به بامى يا صحنى باز در آيد و به جانب راست و چپ خـود نظر كند پس سر به جانب آسمان كند، پس زيارت كند آن حضرت را به اين كلمات :السلام عليك يا ابا عبدالله السلام عليك يا بن رسول الله السلام عليك و رحمه الله و بركاته .و هر كس در هر كجا كه باشد در هر وقـت كـه آن حـضـرت را بـه ايـن كـيـفيت زيارت كند اميد است كه ثواب حج و عمره براى او نـوشته شـود و ما دو زيارت مخصوص اين شب را در هديه (الزائرين (ذكر نموديم .
4ـ خواندن اين دعا كه به منزله زيارت امام زمان عليه السلام است اللهم بحق ليلتنا هذه و مـولودها..
5ـ بخواند دعاى اللهـم اقسم لنا من خشيتك ...
6ـ بخواند دعاى : اللهم انت الحـى القـيـوم ...
بخواند صلوات هـر روز را كـه در وقـت زوال مـى خواند.
8ـ دعاى كميل است كه ورودش در اين شب است و در شبهاى جمعه نيز خوانده مـى شـود.
9ـ آن كـه بـگـويـد هـر يـك ازسـبحان الله و الحمدلله و الله اكبر و لا اله الا الله را صـد مـرتـبـه كـه سبب آمرزش گناهان و برآمدن حوايج است
10ـ بعد از نماز خـفـتـن)مـغـرب) دو ركعت نماز كند در ركعت اول (سوره) حمد و جحد و در (ركعت) دوم حمد و تـوحيد بـخوانـد و بـعد از سلام تـسبيح حضرت زهرا عليهاالسلام را بگويد به عكس ترتيب مشهور (يعنى ابتدا 33 مرتبه سبحان الله و بعد 33 مرتبه الحمدالله و بعد 34 مـرتبه الله اكبر بگويد) پس بگويد: (يا من اليه ملجاء العباد فى المهمات
11ـ شيخ و كفعمى فـرمـوده بـخواند دعاى : الهى تعرض لك فى هذا الليل المتعرضون .. و اين دعايى است كه شبها در عقب نماز شفع خوانده مى شود.
12ـ (از اعمال شب نيمه شعبان) بخواند بعد از هر دو ركعت از نماز شب و شفع و وتر دعائى را كه شيخ و سيد ذكر فـرموده اند.
13ـ بجا آورد سجده ها و دعاهايى را كه شيخ و سيد از رسـول خـدا صلى الله عليه و آله روايت كرده اند
14ـ نماز جعفر انجام دهد چنانكه شيخ از حضرت امام رضا عليه السلام روايت كرده.
15ـ انجام دهد نمازهاى اين شب را و آنها بسيار است از جـمله چهار ركعت است كه سى نفر از اصحاب صادق عليه السلام به اين طريق از آن حـضرت روايت كرده اند، در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه توحيد بخواند و بعد از نماز بخواند:
اللهـم انى اليك فقير و من عذابك خائف و بك مستجير رب لا تـبـدل اسمى و لا تغير جسمى رب و لا تجهد بلائى و لاتشمت بى اعدائى اعوذ بعفوك من عقابك واعوذ برحمتك مـن عذابك و اعوذ برضاك من سـخطك و اعوذ بك منك جل ثناوك انت كما اثنيت على نفسك و فوق ما يقول القائلون فيك .
روز نيمه شعبان :
در سال 255 هجرى قمرى در اين روز ولادت با سعادت امام زمان حضرت حجه ابن الحسن بـن على عـسكرى - صلوات الله عليه و على آبائه - واقع شده و والده ما جده اش حضرت نـرجس خاتون از اولاد حوارى حضرت عيسى عليه السلام است.
 
ويستحب زيارته فى كـل زمـان والدعاء بـتعجيل الفرج عند زيارته و تتاءكد زيارته فى السرداب بسر من راى و هو المتقين ظهوره ، و تملكه و انه يملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا.
يـعنى و مستحب است در هر زمان زيارت امام زمان عليه السلام و مستحب است در وقت زيارت آن حـضـرت دعـا نـمودن براى تعجيل در فرج آن بزرگوار و مؤكد است زيارت ايشان در سرداب امـام زمان عليه السلام در شهر سامراء و به يقين روزى ظهور و حكومت آن حضرت واقـع خـواهد شد و زمـيـن را پـس از آن كه از ستم و بيداد پر گشته پـر از عدل و قـسط خـواهد نمود.
 
و در مـثل چنيـن روزى در سال 329 هـجرى قمرى شيخ جليل مـعظم ابوالحسن على بن محمد سمرى رحمت الله كه آخرين (نفر از) نواب امام عصر ـ عجل الله فرجه - بـود، وفات كرد و غيبت كبرى شروع شد و تا اين زمان كه از غيبت كبرى گذشته و اين نور عالمتاب از انظار محجوب گشته و ما منتظران امام منتظر هستيم.
و در توقيع شريف حضرت عسكرى عليه السلام است براى على بن بابويه قمى و عليك بالصبر و انتظار الفرج فان النبى صلى الله عليه و آله قال: (افضل اعمال امتى انتظار الفرج) يعنى بر تو باد به صبر و انتظار كشيدن براى فرج ،كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بهتـرين اعـمال امـت مـن (انتظار فرج (است قبر جناب سمرى در بغداد است نزديك قبر شيخ كلينى در نزديكى پل بغداد.

شب آخر ماه شعبان:
شيخ از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده كه آن حضرت در شب آخر شعبان و شب اول ماه مبارك رمضان مى خواند: اللهم ان هذا الشهر المبارك ...
منبع :
مرواريدهاى درخشان
لئالى منثوره
تاليف: حاج شيخ عباس قمى

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی