بیست وسوم ذی القعده روز زیارتی مخصوص حضرت امام رضا علیه السلام

 

زيارت امام رضا عليه السلام در ايام و اوقاتي كه مخصوص به آن حضرت مي‌باشد، فضيلت بي‌شماري دارد. به ويژه در ماه رجب، ششم ماه رمضان و بيست و سوم و بيست و پنجم ذي القعده.

بعضي گفته‌اند شهادت امام رضا عليه السلام در روز بيست و سوم ذي القعده سال دويست و سه هجري واقع شده است. در آن روز براي زيارت امام هشتم اهميت ويژه‌اي قائل شده‌اند.

سيد بن طاووس كه خود عاشق علي بن موسي الرضا بود مي‌گويد: به راستي زيارت مولايمان رضا در روز بيست و سوم ذي القعده از دور و نزديك مستحب مي‌باشد.

امام علي النقي عليه السلام: هر كس كه از خدا حاجتي دارد، قبر جدم امام رضا عليه السلام را در حالي كه غسل كرده است زيارت كند. سپس در بالاي سر آن حضرت دو ركعت نماز گزارد و در قنوت نماز، حاجت خود را از خدا بخواهد. به راستي كه خداي تعالي او را حاجت روا خواهد نمود، مگر آنكه آنچه از خدا مي‌طلبد براي انجام گناهي بوده و يا خواسته‌اش دوري گزيدن از ارحام خود باشد.
قبر آن حضرت باغي است از باغ‌هاي بهشت هيچ مؤمني جدم را زيارت نمي‌كند مگر آنكه حق تعالي او را از گزند آتش جهنم رهايي بخشد و وارد بهشت گرداند. (1)

امام ما، حضرت رضا عليه السلام، با آن كلام شيوا همه را مبهوت خود كرد، تا آنكه فرمود: به خدا سوگند! هيچ يك از ما اهل بيت عليهم السلام از دنيا نمي‌رود مگر آنكه طعم شيرين شهادت را خواهد چشيد. گفتيم:‌ يابن رسول الله! اگر چنين است كه مي‌فرماييد، چه كسي شما را به شهادت خواهد رساند؟ فرمود: بدترين خلق خدا در زمان من آري! او مرا با زهر شهيد مي‌نمايد در حالي كه دور از ديار و ياران خود هستم. سپس جسم مرا در سرزمين غربت و تنهايي دفن خواهند كرد.

آگاه باشيد! هر كس مرا در آن ديار غربت زيارت كند، حق تعالي مزد صد هزار شهيد و صد هزار صديق و صد هزار حج‌گزار عمره به جا آورنده و صد هزار جهادگر را براي او بنويسد.و در زمره ما اهل بيت محشور گردد. و در جايگاه‌هاي بلند بهشت، همنشين ما باشد.(2)

رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم:«ستدفن بضعه مني بخراسان ما زارها مکروب الا نفس الله کربته ولا مذنب الا غفر الله ذنوبه.»(3) پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هيچ گرفتار و گنه‏کاري اورا زيارت نکند جز اين که خداوند گرفتاري او را برطرف سازد وگناهانش را ببخشايد.

امام رضا عليه السلام:«ان لکل امام عهدا في عنق اوليائه و شيعته و ان من تمام‏الوفاء بالعهد و حسن الاداء زيارة قبورهم. »(4) هر امام و رهبري، عهد و ميثاقي بر پيروان و دوستدارانش داردو همانا يکي از اعمالي که نمايانگر وفاداري و اداي ميثاق است،زيارت آرامگاه آنان است.

امام رضا عليه السلام:«من زارني علي بعد داري و مزاري اتيته يوم القيامه في ثلاثة‏مواطن حتي اخلصه من اهوالها اذا تطايرت الکتب يمينا و شمالا وعند الصراط و عند الميزان.»(5) کسي که با دوري راه سرا و مزارم را زيارت کند، روز قيامت درسه جا [براي دستگيري] نزد او خواهم آمد و او را از بيم وگرفتاري آن موقفها رهايي خواهم بخشيد: هنگامي که نامه‏ ها [ي‏اعمال] به راست و چپ پراکنده شود، نزد صراط و نزد ميزان (هنگام سنجش اعمال).

امام رضا عليه السلام:«من زارني و هو يعرف ما اوجب الله تعالي من حقي و طاعتي فاناو آبائي شفعائه يوم القيامة و من کنا شفعائه نجي.»(6) هر که مرا زيارت کند در حالي که حق و طاعت مرا که خدا بر او واجب کرده بشناسد، من و پدرانم در روز قيامت‏ شفيع او هستيم وهر که ما شفيع وي باشيم نجات يابد.

امام رضا عليه السلام:«اني ساقتل بالسم مظلوما فمن زارني عارفا بحقي... غفر الله‏ما تقدم من ذنبه و ما تاخر.»(7) من به زودي مظلومانه با سم به قتل خواهم رسيد. پس هر که باشناخت‏حق من زيارتم کند خداوند گناهان گذشته و آينده او راببخشايد.

امام رضا عليه السلام:«... و هذه البقعة روضة من رياض الجنة و مختلف الملائکة لا يزال‏فوج ينزل من السماء و فوج يصعد الي ان ينفخ في الصور.»(8) اين بارگاه بوستاني از بوستان‏هاي بهشت است، و محل آمد و شدفرشتگان آسمان، و همواره گروهي از ملائکه فرود مي‏ آيند و گروهي‏ بالا مي‏روند تا وقتي که در صور دميده شود.

پی نوشت ها:

 

  1. 1.مفاتيح الجنان
  2. 2.برگرفته از منتهي الآمال
  3. 3.عيون اخبار الرضا، ج‏2، ص‏257.
  4. 4.بحار، ج‏100، ص‏116.
  5. 5.وسائل، ج‏10، ص‏433.
  6. 6.همان، ج‏5، ص‏436.
  7. 7.همان، ج‏10، ص‏438.
  8. 8.بحار، ج‏102، ص44‏

اشتراک نشریات رایگان

سامانه پاسخگویی